Friday, June 18, 2010

To TELL the TRUTH..

Saya seorang yg sgt enjoy dengan xtvt atau pun apa saja yang ada kaitan dengan MAKANAN. So x hairanlah kalau saya ni mmg sejak dr azali lagi mmg suka makan....sentiasa ada selera untuk makan...ataupun pendek kata, nafsu makan mmg besar....huhuhu. So, x peliklah juga kan kalau last 1yr saya penah bersaiz XXL.....huhh! (udah serikk!)

ini saya ketika dolu2....tak perlu malu nk tempek kat sini cuma diri sendiri nun x sanggup nk tgk rupa sendiri ni..huhuhu

Tapi dulu2 masa kecik + skolah saya ikut selera makan plus ada xtvt exercise memecahkan kalori semula iaitu dgn cara bersukan...jangan x caya, saya adalah state player selama 5 thn berturut dlm sukan netball yer...plus lagi saya turut bermain sukan dlm acara bola baling, badminton, bola tampar dan juga lompat tinggi. Tapi ini semua tinggal kenangan manis kini....bilalah dapat ulang smla kenangan ini yer?....uhuks..uhuks....

Dan dulu2 juga...kalau nk makan mmg hasil tangan org lain..sama ada beli dr luar atau pun yg ahli keluarga saya masak....Seronok sebenarnya jadi kaki makan ni...sbbnya bila kita menjamu selera especially yg kaum keluarga masak, depa mmg sentiasa dok ingat kat kita...cthnya mcm mak lang saya yg sentiasa ingat kat saya bila dia masak sesuatu makanan ang dia tahu peberet saya....hehehe

Sebetulnya...
Yang paling dekat di hati dan selera saya sudah tentu masakan drpd hasil air tangan mama saya. Sebenarnya, bakat memasak yang ada pada mama dan kesungguhan dia di dapur adalah inspirasi paling kuat pada saya untuk turut serta merapatkan diri dengan dapur. 

Mama...luv you so much!!..with cucunya...
Msh segar di ingatan, sewaktu saya di sekolah rendah...mama selalu bekalkan saya dengan bekalan yang menu yg sihat pastinya drpd air tangan dia...ketia itu saya jenis yg x suka bekpas b4 pegi skolah, sudahnya waktu rehat sekitar 10-11am (lupa daa time rehat yg sebetulnya) saya mmg lapar tahap gaban lah. Dengan bekalan yg mama sediakan itu, saya berkongsi dengan kwn2...yang tambah seronoknya...geng2masa tu pun sama membawa bekal...walaupun mcm waktu minum pagi, tapi bekalan kami adalah menu yang berat...nasi dan lauk pauk..hehehhe. Bestnya bila teringat balik nasi putih + kangkung masak kicap + anak ikan selar goreng yang mama vekalkan dulu2....fuhh!....meleleh air liur ni...  So, x pelik lah kan masa ni saya x bawak duit belanja pun pi skolah....Sebalik semua ini, i' realized that mama menerapkan unsur2 untuk berjimat, alhamdulillah, strategi yg baik untuk dijadikan teladan...

Pastu, bila saya sek men...5thn melayan rasa makan nasi gulai kawah sbb duk hostel. Sudahnya, pantang bila time boleh balk umah, mmg jelas kelihatan mama akan penuhi apa shj selera saya. Sangat indah dan terharu rasanya....kdg2 bila x boleh balik umah, mama akan masakkan dan htr pula kat saya di asrama...makan kongsi ramai2 dgn kawan2....indahnya kenangan itu....

pstt :..menu dan lauk kat asrama mmg agak terhad, tapi yg saya realized that menunya seimbang dan berkhasiat...plus pulak dgn waktu makan yang teratur, ohh miss that olg memories, makan dalam tray...alhamdulillah.

Pastu lagi, near  5 thn lak smbg study kat UPM..masa ni mmg hampir seluruh waktu makan saya dibeli di luar. So keseimbangan menu yang dimakan tidak terjamin sgtlah....huhuhu, kalau ikut selea tekak mmg abis semua menda nk ditelan....Kena pulak ngan geng roomate yang ber selera juga makan mcm saya..huhuhu (rimdu sama kamu nurul hasanah n nurul hudha..)Untuk terapkan langkah berjimat, mama berikan rice cooker, kami masak nasi dan lauk pauknya kami kongsi beli...alhamdulillah, mmg ternyata nampak penjimatan yg sgt ketara di situ...Dan msh sama juga, panang dapat balik kampung, mama akan cuba sedaya upaya tuk penuhi selea saya......yummy!

ni semua hasil air tangan mama...

Since near umur 22 saya secara faktanya saya mmg x de masa langsung tuk dekat dgn dapur....senang kata, saya tak mesra dengan xtvt memasak....sehinggalah........saya berkahwin.......:). Dan rujukan resepi bergerak saya secara online 24hrs sudah tentulah dengan mama.....yes mama yg sangat banyak membantu saya untuk lincah dan ligat bersilat di dapur.....:). Bermulalah perkembangan saiz saya yang dulu M hingga ke XXL...hehehe

semua sdg menikmati hasil air tangan mama yg semestinya best...
Betul kata orang, bila kita dah kawin..dan alami sendiri hidup bekeluarga dgn rumah dan tangga sendiri...:) kita akan rasa apa itu erti berdikari....plus dengan tanggungjawab..secara otomatik kita PERLU dan MESTI tau apa yang kita buat..... apart of makan, mestilah saya kena sediakan untuk suami dan anak..plus tuk diri sendiri..plus juga untuk tetamu yang berkunjung ke rumah....

ni menjamu selera di kedai tau....bukan saya yg masak...

Dikurniakan En Hb yang selera makannya biasa2 sahaja....alhamdulillah, at least saya x lah tertekan sgt tuk nk fikir apa nak sediakan untuk hidangan. biasanya apa yg saya masak En HB 'licinkan" sahaja...:). Penah juga masa mula2 kawin dulu...ada menu saya yg En HB langsung x penah cuba tuk makan sebelum tu...tapi saya tau, demi dia nk jaga hati saya dia jamah juga...hehehhe. Bila dah mula mesra dengan dapur...teorinya, "bila masak boleh makan sepuas2" nya...huhuhu, mmg indahnya lah.....

Dengan adanya intenet yang serba ada didalamnya, saya mmg x lepaskan peluang tuk  mengumpul maklumat tentang resepi...dan seterusnya mencuba....menjadikan hari2 saya sangat indah dengan xtvt memasak...mmg jelas terasa kepuasan apabila saya sendiri yang plan....cr bhn...masak..dan makan....:)

Sesungguhnya...
Ada nilai yang sungguh beharga yang saya pelajari. Sedari awal mama telah terapkan dlm diri saya untuk berjimat. Sungguh terkesan kebenaran itu...pulak skrg ni nilai duit kita seakan makin kecil. Dgn ada RM100 ditangan..apalah sgt yang boleh dibeli...i'm realized that, if RM100 tu saya belikan bahan2 tuk memasak...mmg boleh cover tuk seminggu punya bekalan memasak dirumah. Tapi sekirana RM100 itu di belanja di kedai makan....mungkin hanya bleh menampung 4-5 org bagi sekali makan itu sahaja....huhuhu, akalu saya punyai duit sedebuk setiap masa...mmg x kisahlah nk slalu makan diluar.....huhuhu

Ternyata, mmg akan terdetik di hati saya...kenapa saya slalu nak masak...kena slalu nak cuba resepi baru...?..padahal kat umah hanya saya 3 beranak je...bukannya ada ramai pungg yang nak disuapkan....selalu juga dgr kan ada org kata, "alaa..takat 3 beranak beli jelah lauk...makan je lah kat luar"...ermm, yess..bagi keadaan untuk memudahkan...mmg itulah jawapan yang perlu di iyakan..tapi bagi keadaan untuk balance kan poket...adakah itu yang terbaik?.....So, pencetus semangat saya untuk mesra dengan dapur dan tambahkan ilmu memasak ni ialah apabila saya tercabar denga harga makanan yang saya rs mahal tapi tak berbaloi dengan rasa dan kuantitinya...(dengar mcm mengada2 kan?..huhuhu)...saya tak akan berhenti untuk terus..dan terus..dan terus...main masak2.....hehehhehe

cakkkk!.....ni saya 3 hr yg lepas....:)

Setahun lepas, saya dah boleh bertukar semula dr saiz XXL ke M skrg bila sendiri masak..sendiri tau apa bhn yang perlu dikawal...bukannya main pakai belasah lagi...hehehe...anyway thank to HL n En HB khususnya.....:)

Kdg2 :(, sendiri ada rasa kesal bila tau....bila lihat keadaan orang yang poket x berapa nk tebal...tapi sbb ada sifat 'M' yang x bagus tu dlm diri....sanggup je membeli / tapau makanan / makan diluar....

Now, in my mind..this coming weekend nk try 3 jenis desertt...(3 jenis sekaligus..hahahha). Tunggu erkk....

THANKS a LOTS to MAMA....saya berjanji selagi berkesempatan saya tak akan berhenti untuk belajar dan menuntut ilmu di dapur bersamamu....moga dengan kemurahan hati mama untuk berkongsi itu mama d murahkan rezeki sentiasa....

mode:. tapi hari ni...saya berbuka puasa sorang2, ada selera ke tak ni?...ermmm......

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails