Friday, June 18, 2010

Luv my neighbour...

Saya penah dgr org kata, jiran kita ialah penghuni bagi 40 bj umah kiri kanan depan belakang dr umah kita...betul ehh?....Tak kisahlah apa2 pun.....asal semuanya baik2 ajer....:)

Alhamdulillah, saya x de masalah ngan jiran2 saya. Cuma ada sedikit kekangan tuk beramah mesra dengan mereka disebabkan both of us bekerja. Tapi, saya tetap bekesempatan tuk berbalas senym dan pandang dengan merka x kiralah dimana jua...sama ada ketika lalu didepan umah, jumpa kat pasar malam....kat kedia runcit...selisih kenderaan di jalan raya atau dimana2 jua lahh...

Berkongsi Rasa....
Of course, yg paling rapat ialah jiran di sebelah kembar umah kami (rumah semi D). Mereka berasal drpd negeri Cik Ct Wan Kembang nun...Isterinya, yang mesra dipanggil Kak Za fulltime housewife (jeles saya sbb tetiap hr nampak dia duk ber kebun kemas2 mini garden dia....huhuhu)  dan Abe Nik suaminya.Mempunyai 3 org anak yang sgt behave dan sudah tentu tdk mempunyai telatah yang macam2....pendek kata, kami sebagai jiran kembar depa ni sgt2 terasa aman dan damainya disebelah umah mereka...comel2 belaka depa ni.

Yan paling best x terkata nya...Kami sering sgt bertukar makanan dengan niat memberi rasa menjamah juadah...best sgt kerana kami dapat bertukar2 rasa memberi kelainan nikmat pada tekak kami...hehehhe. Ada masanya, terasa rindu juga tuk menikmati juadah dr rumah sebelah...huhuhu, poyo betul lah saya ni :). Adakalanya kami bertukar pokok2 bunga dan tanaman lain juga..(saya slalu mintak daun kari drpd mereka..., pokok daun kari kami x segar mana pun...hehehe)

Kami juga tidak lokek untuk membantu 'menjaga' dan menjenguk rumah ketika msg2 berjauhan drpd rumah...saya mmg x nafikan bhw ini satu keadaan yg penting. Ada ketikanya, saat kecemasan yg x terduga...kita perlukan bantuan drpd jiran. Especially saya yg En HB bekerja shift siang atau malam...bila time dia keja mlm, tinggal hanya saya berdua with my precious. Kdg2 bila time hujan ribut petir kilat sambung menyambung (fuhh! sgt dasat tuk digambarkan keadaan ini...huhuhu) pun sy dah agak panik (sbb bimbang blackout!)....time tu lah penting ada kesedaran bhw jiran disebelah rumah bersedia tuk membantu....apatah lagi kan kalo2 ada kecemasan lain.....Nauzubillah!. Alhamdulillah, kami bersama2 boleh sepakat tuk bekerjasama....

Tapi kan...msh ada rasanya mereka yng tak de jiran katanya. Ermm...excelli bukan x de jiran..tapi mereka sendiri yg manjauhkan diri drpd jiran....ada komen?....

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails