Sunday, June 6, 2010

Kalau PENAT..mesti MARAH kah?

Apa kaitan dengan dua perkataan ini?..PENAT vs MARAH?...Lately, saya seringkali berdepan dengan dua situasi ini yang mmg ada kaitan antara satu sama lain..samaada berdepan dengan emosi sendiri atau pun jua dengan emosi org lain....

Emosi sendiri
Hakikatnya, saya jua turut mencampur aduk kan rasa PENAT serta emosi MARAH pada masa yg sama. Kenapa ya?...bila dah penat, ita perluka rehat sebenanya, dan bila x dpt capai hasrat yg satu itu disebabkan ada gangguan2 tak kiralah yg kecil atau pun yg besar..membuatkan perasan MARAH itu senang2 je menguasai diri. Adakalnya say jua tidak dpt kendalkan perasaan MARAH itu dgn baik...dlm duk beringat2...dlm duk berjaga2...terlepas jua kata...yang semestinya kata2 yg tdk bagus...lagi parah kalo disusuli dengan tindakan fizikal yg tah apa2....biasa dgr org kata, tanpa sedar kita akan membuat tindakan fizikal itu...ermm, ye ke tanpa sedar?......x setuju lahhh....lps tu brlah kononnya datang rs nyesal....dah x gunalah nak nyesal kan..?.....ermmmm...

Saya MARAH?...sekejap ajer...dan abis disitu shj....buat apa pendam2 rs marah lama2....buruk padahnya.....alhamdulillah, saya masih sedar diri dan beringat......

Berdepan dengan Emosi Orang lain.....
Mudah sgt rsnya kalo saya amik contoh 'orang lain' itu adalah org yg terdekat dgn saya aka my hubby. Mmg boleh terjadi situasi bila dia PENAT mesti boleh jadi MARAH...ermmm...yang perlu bijak kawal keadaan ialah tentunya saya..kalau saya pun tetap gan ego yg tinggi melangit...jawabnya mmg boleh haruu lah jadinya keadaan....Pendekatan yang terbaik saya amik ialah.."jangan menjawab...senyap...dan buat derkk ajer.."...Mmg dalam hati saya turut juga ada rasa bengang + terkilan....yang mana kalo tdk dikawal mmg boleh jadi saya juga yang akan turut "mengamuk"...huhuhu, tapi bijak kah kalau saya turutkan perasaan yang x bagus mcm tu?..sudah tentu tidak akan memberikan apa2 untung kan?.....

"Elak berdebat atau kemukakan pandangan anda di saat suami sedang beremosi. Tindakan anda mungkin sia-sia sahaja malah boleh mengundang padah apabila si suami semakin marah kerana rasa ditentang atau dicabar oleh isteri sendiri. Akibatnya, si isteri boleh terikut-ikut menjadi ‘panas’ sehingga berlakunya pertelingkahan. Jika berlarutan, psikologi si isteri boleh terganggu dan pernikahan juga akan terancam. Sebaiknya dalam situasi ini, anda perlu sedikit mengalah atau mengambil sikap tidak mempedulikannya dulu."

Walaupun adakalanya, saya seakan tidak berdaya dan x tahan untuk berdepan dgn situasi begini lebih2 lagi dengan org yang kita sayang....mmg tersentuh juga hati...mengalir jua air mata tanpa disuruh....tapi saya harus akur...Kita semua adalah manusia biasa...yang serba serbi lemah...yg mempunyai 1001 mcm perasaan....Seharusnya, kita bersyukur dgn setiap perasaan yg kita alami....bukannya, selalu bertindak mengikut perasaan tanpa berfikir.....

Untuk 2 wajah kesayanganku...abang dan Inas, maafkan saya sekiranya perasaan marah saya melampaui keadaan....Saya juga manusia biasa....Insyallah, saya akan cuba sehabis baik untuk membuat rasa yang tdk bagus....

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails