Friday, May 21, 2010

Lepaskan pekung di dada

Pagi ni ada sessi untuk kami "berjumpa"....mau melepaskan segala pekung di dada"...lebih kepada sessi untuk muhasabah diri sebenarnya. Yang penting, kendalian sessi "pertemuan" sebegini tidak dipengaruhi dengan tahap emosi yang tdk sepatutnya.  Perasaan?..sangat teruja....berdebar...dan 'lemau' juga sebenarnya....huhuhuhu.

Kebetulan pulak mood saya x brp nak fresh pagi ni. Tapi saya cuba ignore...cuba buangkan jauh2...cuba untuk tdk membenarkan perasaan yang negatif berjaya menguasai hari Jumaat yang mulia ini. Alhamdulillah, saya berjaya 70% utk kawal mood...utk bersahaja seperti biasa...walaupun x 100%, sekurangnya saya berjaya juga mengawalnya kan?.....

Sessi pertemuan kami...pd awalnya agak serius. terima kasih kepada kakak pembuka bicara...dalam ruang 10 min pembuka bicara itu....byk point yang baik saya perolehi...
~ Keikhlasan sebenar tidak boleh ditunjuk....hanya jiwa lapang yang merasainya
~ Ikatan ukhuwah sesama kawan sangat penting demi untuk kesejahteraan jiwa
~ Wujudkan keseronokan dalam bekerja...

Konsep sharing mmg jelas kelihatan dalam pertemuan ini. Tapi objektif yang sebenarnya seolah2 nampak tidak berapa success. Kenapa?....Mungkin kah kerana...

~ perlu menjaga hati
~ tamau keruhkan lagi keadaan
~ respect 'hak' each other

Separuh masa yang pertama, gelisah juga..:( melihat keadaan pertemuan umpama tiada "kesan" apa2. Huhh!..payah rupanya nak sampaikan objektif sebenarnya tenang perkongsian ilmu yang baik ni. Sabar...sabar..sabar...Saya seboleh mungkin memfokuskan dan memberikan penglibatan yang terbaik dalam sessi pertemuan ini. Alhamdulillah, saya berpeluang untuk bercakap bg meluahkan apa yang ada dalam hati tentang fokus pertemuan ini....walaupun x 100% berpeluang luahkan, at least berjaya juga sampaikan....tahniah yer!...

"Buang yang keruh ambil yang jernih".....itu sebenarnya kebebasan kepada rasa "lemau" y ada dlm diri msg2 ini. Dalam tempoh 2 jam kami "bertemu" ini...saya dapat rasakan objektif sebenar tetap tdk tercapai 100%. Rasa kecewa juga sedikit tetapi tak payah lah kan nk layan2 sgt rasa2 negatif yg x bagus itu....Cuba fikirkan sejenak, dan buat post mortem sendiri...kenapa x leh capai 100%?.....

Yang penting, apa yg saya dapat drpd "pertemuan" ini ialah....
~ Komunikasi yang tepat dalah penting sangat2
~ Kepentingan diri sendiri dan orang lain perlu diambil berat
~ Amalkan sikap "Give & Take"....cuba terima orang lain dengan seadanya.......

Doakan agar saya dan oarnglain berada dalam keadaan sejahtera selalu...aminnnn.!..Sayang and semua...

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails