Tuesday, May 25, 2010

Bijak belanja...


Saya rasa saya berada dalam kategori "4 bintang" tuk kes bijak berbelanja ni...hehehe, sendiri perasan.....Sebabnya kalau tgh ada duit berkepuk dalam poket / depan mata...i'll do the listing...trying hard to put the prioroties into NEED & WANTS.....fuhh!

Cara saya...
1. Keperluan mesti didahulukan....saya akan pastikan bajet tuk keperlua didahulukan dgn seberapa segera. Cth pada bajet bulanan kami ialah :
a. Hutang rumah + keta (ngan bank) mmg wajib sgt2 didahulukan, jgn sesekali terlepas due date..kalau tidakk, mmg nahas la!...huhuhu, x mo carik penyakit ada bad record ngan bank...
b. Loan - any loan yang dh guna duit, mesti la kena bayo kan..namanya pun pinjaman, so kenalah lah bayo kan?...(punrelated ngan bank jugak kan..?)
c. Brg2 keperluan dapur dan rumah - saya akan pastikan saya buat list dulu, Sbb 2 menda ni x tetap tiap2 bulan mcm kena spend bayo kat bank.Ada kala bulan yg mcm byk sgt kena spent...ada kdg bulan mcm sikit jer...
d. Brg2 keperluan my Inas....Pampers mesti Huggies..(dh try brand lain tp x sesuai dgn Inas dan hati saya pun tak puas..huhuh) + Susu Enfakids Honey Flavour (x sampai hati nk tukarkan susu yg lebih murah sbb rasa Inas sgt sesuai dgn susu mahal ini...hehehhe)
e. Bagi parents

Okehh...bila dah settle kuarkan RM pada list diatas..barulah saya agak terbuka sikit tuk memikirkan hal2 lain yg jatuh pada situasi kehendak.....hehehehhe

So far, cara belanja saya (bukan keperluan) mmg boleh ditahap yg terkawal....Kebiasaannya saya kontrol belanja dgn cara...

1.  Since saya tgh dlm proses msh x berenti berdiet ni, weekdays mmg saya jarang sgt2 lunch....so my intake meals ialah 2 shake + 1 meals. Bfast n lunch saya shake...than for dinner saya masak. Bukan x penah makan kat luar or beli tapau makanan...tapi saya mmg akan kesal dgn belanja yg agak tinggi sekiranya saya malas tuk memasak...Mmg sgt ketara, belanja makan luar + masak sendiri dirumah...plg lekeh pun sekali ganda lah kosnya...huhuhuhu!...Whatever pun, kita mest setuju dengan tagline..."makan untuk hidup"...so, jgnlah berkira sgt kalau untuk makan apa shj ikutlah selera anda......

** belanja saya tuk HL pun mmg kos yg sgt mahal...huhuhu ( HL hy sementara, bukanlah selama-lamanya...chewahh!..alasan la pulak huhuhu)

2. Barang2 rumah selagi x de yg rosak..selagi itu saya akan gunakan. Dah berjaya juga saiko En Hb supaya amalkan sikap menjaga / mengguna barang dgn sebaiknya. Biarlah nampak barang tu dah buruk benor sekalipun..asal boleh pakai lagi, buat apalah kita nak buang kan...?..Cthnya, kes mesin basuh kami baru2 ni..(ada dlm entri yg lepas)...dah rosak pun, selagi boleh baiki...dan elok msh berfungsi..kami pakai je la.....huhuhuh

3. Yg biasa saya dok leh tahan beria ialah sopink baju...for my Inas n en HB x de masalah sgt sbb purata sopink baju tuk 2 wajah kesayangan hamba ini ialah 2 kali je setahun....dgr mcm ohh byk jimatlah yer tuk spent sopink baju depa, tapi sekali sopink mmg gedebuk ratus-ratus gitu..huhuhuhu. For me lak, x kira masa...kalo dulu saya mmg jelas ada masalah saiz baju...pantang nmpk yg kena dgn saiz badan..terus je decide beli sbb bimbang kut2 dah payah nk jumpa lagi. Dan sekarang pulak...masalah sazi baju itu dh x de....mmg senang lah cari tapi timbul lak alasan, x de baju yg sepadan. Ye lah kan..dulu saiz XXL...now dah leh fit saiz M...sure baju lama mmg x sesuai tuk dipakai...penah juga cuba pakai baju lama tu, mmg jelas gelebeh jer..huhuhu...alasan la tu!


 
Moral of the stori..kalau x de menda keperluan sgt2 yang nak dibeli, jgn kuar jln2 window sopink kata mana mall / mini market / hypermarket sekalipun....sebabnya, drpd x de menda nk beli..tapi bila jejak je kaki tempat2 sebeitu...mmg ada juga duit yg mesti dikeluarkan.....haruuu!

mode:..nak kaya mesti kedekut ke?....ehh! takk..tak...nak kaya mesti kena berjimat!...yes..yes..baru betul..:)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails