Monday, March 15, 2010

Setulus hatikah?...


Tatau mcm mana nk stori psl perkara nih...tapi its keep in my mind from time to times dan sekiranya difikirkan mmg saya akan touching sesgt :(
....excelli, psl penjagaan my precious...

Yer...saya faham dan sangat pasti, that hanya kami as a parents kpd Inas yg sepatutnya pandai dan tahu menjaga Inas dgn sebaiknya. Tapi, kami berdua ini mempunyai kerjaya. Kenapa saya ibu mesti bekerja?..Yup...ibu mesti kerja utk bantu ayah cari rezeki utk kita. Jadi, seharusnya Inas perlukan perhatian penjagaan yg betul ketika ayah dan ibu kluar bekerja kan?...


No one....
Saya sungguh2 terpaksa berhati kering pada waktu ketika agak tidak berpuas hati dgn perhatian dan penjagaan Inas diluar waktu kawalan saya. Bermakna, ketika saya sedang bekerja dan sekiranya ada hal2 yg tertentu. Yang pastinya, saya mmg akan pastikan plan yg sewajarnya utk jagaan Inas. Namun adakalanya, hati ada tersentuh...terguris jua....:(

Di Nurseri
Terima kasih yg tidak terhingga kerana disini tidak menuntut sebarang bayaran utk jagaan keatas Inas yg istimewa ini. Namun, yg tidak bagusnya pabila tdk dibayar ini...khidmat jagaan tidaklah setimpal mana pun. Cukup sekadar menjaga atau lebih tepat lagi sekadar menemani Inas....yg saya cukup terkilan, ada ketika my Inas tidak dibekalkan (disuap makan) yg secukupnya hanya kerana "Inas tak mau makan"....sedia maklum saya dah jelaskan bhw Inas perlu dipujuk2 utk diberi makan....biasanya perasaan saya ibarat mcm hancur luluh sekiranya sewaktu ambil diberitahu yg Inas x mahu makan tghari..tak mahu makan petang?...sudahnya, dibiarkan shj perutnya kosong?...sungguh kejam kan bunyinya?....:(

Ditempatkan di satu sudut yg kurang sesuai..seolah2 seperti dipinggirkan sahaja. Keadaan panas (walaupun ada kipas tp tidak terasa anginnya) dan nyamuk berlingkaran disitu. Acap kali juga Inas digigit bukan takat satu dua plot...tp hampir 5/6 plot gigitan nyamuk....kesiankan pada anak kecil ini?

Begitu juga di 'sekolah separuh hari'nya itu.. Pada awalnya, saya mmg tdk brp selesa tuk ditempatkan disini hanya kerana keadaan bilik dan persekitaran yg agak tdk kemas/bersepah. Tapi, saya bersungguh tuk keringkan hati dan pejamkan mata jua. Bab makan mmg juga menjadi topik biasa disini...saya bersungguh jelaskan (merayu mungkin) agar tetap memastikan that Inas diberikan makan yg sewajarnya.....tolonglah kesiannya anak kecil ini....:(. Adakalanya, Inas tidak dibersihkan dgn sewajarnya....diapers yg dipakai tidak disalin drpd awal pagi ketika dihantar....

Inas...seboleh mungkin ibu mmg hanya ingin berada bersama Inas. Tapi, fahamilah...ibu terpaksa kluar bekerja untuk membantu ayah mencari rezeki....Harap Inas tidak menganggap ibu sengaja tinggalkan Inas dgn org lain....

Ahli keluarga
Tetap hanya mampu sekadar menemani Inas shj. Maksud disini, utk membantu uruskan Inas seperti memberi makan, mandi dan tidurkan dia mmg tak bolehlah saya tuk menumpang harap. Bunyi mcm saya kecewa kan?....mungkin ada benarnya...dan mungkin juga saya yg tak patut beremosi begini...tapi, mampukah sesiapa merasai menumpang seketika berada ditempat saya? Pabila terdengar bunyi / rungutan yg membayangkan seolah2 my precious ini menyusahkan sangat utk diberi perhatian?.....diberi makan tak mahu...nk dimandikan susah nk pegang?...nk didukung sentiasa x larat....apa lagi yg saya nk luahkan?...

Orang luar
Mmg saya perlukan helper sgt2..tercari2 juga helper utk ringankan beban saya membuat keja umah dan juga kewajipan tuk memberi perhatian kpd Inas. Mungkin ada yg tertanya2..apalah sgt keja umah yg nk dibuat setakat dlm umah yg ada 3 beranak ni ajer kan?...Don't care wat other ppl said..yg pasti saya mmg seorang yg patuh tuk melaksanakan keja2 umah dgn sewajarnya....Really need helper, tp belum terfikir sampai nk dapatkan bibik...lak tu, now gov dh tetapkan pulak brp gaji yg termaktub kalo nk pakai bibik nih!!...owhh!!...^&*(*))__^^$#$#

Org tempatan kita mmg ada...tapi sgt mendukacitakan juga. Tak seperti yg saya harapkan. Adakah saya yg terlalu cerewet?..diminta menjaga inas dgn sewajarnya...tapi agak tidak telus rasanya krn laporan yg diterima tetap mcm sama ajer..."inas makan sikit ajer..tido pun kejap ajer..."...:(.

Yg terbaru, ketika saya dan HB bersibuk2 tuk membantu mejayakan kenduri kahwin pakcik Inas, ada juga mencari dan mengupah seseorang. Is just OK..but yg saya agak tdk selesanya, sidia ini terlalu banyak sangat "halnya".....asik2 mention psl "saya ada hal"...byk kali jugalah...:(....agaknya sbb org yg tgh dilamun mabuk asmara cinta...mmg begitulah kan...sentiasa "banyak sgt halnya....". Jika begitu...konfirm jugakan perhatian kpd my Inas mmg terkurang kan...?....

adakah saya ni cerewet?
adakah sampai perlu saya berenti keja?

Inas....ibu ayah selagi mampu akan usahakan apa jua bentuk perkara asalkan anak ibu sayang ini berada dalam kesejahteraan. Ibu dah lama redha dgn apa yg ibu ada sekarang ini. Jadi, ibu x nak Inas sedih2....Inas merasa tidak disayangi dan diberi perhatian....tidak sama sekali......Kami sayangkan Inas permata hati seorang ini..
Alhamdulillah Inas...kita dikurniakan suami dan ayah yg sgt mengambil berat terhadap kita...ayah yg tahu tanggungawabnya terhadap kita. Terima kasih suamiku..yg sentiasa memahami keperluan dan kehendak kita sekeluarga..Semoga kasih sayang kita kekal erat selamanya...

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails