Monday, March 22, 2010

Gedangsa - Part 9


Kali ni, agak mencabar sedikit sbnya seawal 5am kami dah kena bangun. Sbbnya, this wk my Inas 1st time kena mandi dgn air 5-masjid. Jam 8:15 kami dah sampai Setiawangsa....plan mesti tido awal....lagipun sungguh teruja sbb kali ini kami dpt turn no 1...yer, no 1....

Bila dlm kepala dah set mesti awal..jgn sampai lambat kat sana...K.Raw dh pesan seawal 6:30am mesti get ready sbb dia akan mandkan anak b4 matahari naik, means agak2 b4 jam 8am. Kami dpt ready awal sbbnya x perlu nk bersiap2kan Inas (mandi dan beri susu)...sharp 5:45am dah bertolak ke sana..Hb dgn gaya konfidence nya memecut ke Gedangsa dgn level 140-160 km/j...huhuhu, sgt stabil perasaan ku....

Sampai jam 6:30am...br ada 2 bijik keta. Sempat lg beri Inas susu sebotol dulu...bila dh kul 7am org makin ramai dah...disbbkan kami 1ft time nk handle psl air masjid tuk mandi Inas ni...so agak terkial2 juga lah...."Nama anak saya Inas Fansuri..dan saya ayahnya Yusnazre...dan saya ibunya Aida.........."...begitulah lafaz yg K.Raw minta kami jelaskan dgn kuat. Byk kali juga kena ulang sbbnya 1st time. Insyallah next 4 times kami dapat ikut dgn sempurna.....Lihat gaya simbah pada Inas, mcm selamba jer...tapi insyallah, yakin dgn cara kerja K.Raw ni. Tak dibagi lapkan tubuh Inas tu...biarkan kering dibadan gitu terus.....


No 1...tapi x dpt laksanaan pun giliran itu. Terbit juga rs cuak dgn org2 yg memotong giliran. Alasan yg diberikan, "sbb ada hal..."...Dan lagi satu ada juga yg seolah tiada no pun sebenarnya....:( Kecewakah saya?...yer, sejujurnya ada rs kecewa itu....membuatkan saya "diam seribu bahasa..dgn muka yg x brp manis gamaknya..."..bukannya sengaja..tetapi serius ckp sbb rs mcm kecewa juga...at last kul 8:3am jugak kami dilayan K.Raw....

Aduuhhh Inas...
2-3 kali yg terakhir ini, kelantangan Inas meronta2 bagai x boleh dikontrol. Hampir sepenuh masa selagi ikatan balutan x dibuka Inas jua tak jemu2 meronta menangis minta belas kasihan utk dilepaskan ikatan itu...sepanjang perjalanan balik ke S/wangsa, ketika dibeikan makan...ketika diulit utk tido...mmg x henti2 dia merengek...meronta....Frankly speaking, dlm pada saya berhati kering buat derk jer...kdg2 timbul jg rs geram yg amat...rasa kecamuk yang amat...rasa kesian sgt2 pada Inas...tapi bila scr waras berfikir, kenapa saya mesti marah?..sepatutnya saya buang jauh2 rasa itu...saya tak sepatutnya mengikut perasaan marah yg langsung tiada untungnya itu....

Seharusnya, saya memahami sungguh2 keadaan Inas. Anak kecil ini tidak sanggup menanggung keperitan ini tetapi inilah yang terbaik untukmu Inas....sedari kecil lagi ujian ini telah di atur untukmu, bersyukur Inas..kerana kita masih belum cukup susah seperti orang2 lain....bersyukur Inas...

"Ya Allah Ya Tuhanku, terapkanlah rasa kesabaran yang tinggi dlm diriku..pertahankanlah semangat yang luhur dalam diriku...demi untuk melayani dan menguruskan anak kecil ku ini..."


Walau apa terjadi...ibu tetap bangga ada Inas...ibu tetap sayang Inas...

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails