Tuesday, March 16, 2010

Belanja tanpa had..tapi perlu beringat

Tgk tajuk mcm serius je bunyi nya kan?..huhuhu

Makan

So far, kami sama2 kena jaga diet yg betul. For me, sbb nk maintainkan my ideal berat skrg ni. For HB, mmg sgt2 kena jaga diet disebabkan dah ada record diabetes tu. Dlm diam2 bangga juga dgn HB yg dapat turun kandungan gula hanya dlm sebulan jer kontrol diet (manis2 food intake). For Inas, mmg kena folow selera makan dia..asal ada sesuatu yg dimakannya. Menu Inas tidaklah susah mana pun, peberet dia ailah nasi goreng telur ala2 cina, ayam drumnet goreng, nasi lemak ngan telur jer, nasi with masak lemak n telo dadar.....


Saya mmg suka memasak dan seboleh mungkin akan pastikan 3/4 masa makan adalah seleranya di rumah. Tapi, hobi dan minat kami sama iaitu "jln2 cari makan" versi kami la. Mmg byk koleksi pics ketika kami menikmati makanan di luar. Pasal mahak atau murah mmg patut juga diambil kira..biasanyakami akan comparekan setelah mencuba masakan di merat2 tempat itu.

Alhamdulillah, kalo bab makan..kami mmg x berkira sgt brp banyak pun RM yg kluar....rezeki kan harus dinikmati dgn setelusnya..:)

Pakai

Since saya dah byk berubah..(berubah bentuk fizikal ya...), so mmg layak la bertukar wardrobe :) . Baju lama mana yg leh pakai, mmg msh dipakai. Tak kan lah nk membazir pulak kan?..Dan baju2 baru juga harus dibeli...:). HB pula mmg x amik port sgt dan percaya pada saya tentang berbelanja tanpa had.Asal cukup belanja tuk makan pakai..sudah memadai. Dan saya pula, perlulah bijak membeli kan? Setakat ini, saya mmg x penah miss tuk singgah menyambar sepasang dua helai pakaian sekiranya hadir di jln TAR at KL. Kedainya mmg sgt murah...(bukan lagi berpatutan..tapi murah beb!)....anyway, thousand thanks to HB :)

HB lak pakaian nya simple sajer. Tak selesa memakai sluar slack. Koleksinya ialah jeans teruatamya jenama Levis. Mmg branded sikit dan pretty sure mahal kan tap berbaloi sebbnya dia hy akan berbelanja setahun 2 kali je kut..begitu juga dgn baju2nya..hy selesa dgn t-shirt kemana2...kemeja kdg2 jer. Yg saya cuak tentang dressing code HB ni..suka sgt la capai baju yg sama2 berulang kali...walaupun saya dh susun molek2 yg patut dicapai, tp yg susah dcapai...yg suka dipakai itu jugalah yg diamiknya.....huhh! Sudahnya, tiap kali kalo saya nk tgk dia pakai baju g dah lama tak pakai..saya akan amik kan siap2 tuk dia......(agaknya mmg mcm tu lah kan..perlukan perhatian dan layanan drpd saya...hehehehe)

Inas...byk jugak ler koleksi baju si comel kami ini. Mmg agak payah saya nk kontrol nafsu membeli baju2 Inas sbb kebiasaan baju2 kanak2 mmg sgt2 comel semua. Impian saya, bila lah agaknya dapat melihat Inas memakai gaun2 yg cantik....sabar yer, insyallah satu hari nnt. Ayah Inas pun x kisah juga kalo ibu asik2 duk telek2 je baju Inas kat mall...huhuhu

Bercuti

Mmg wajib bagi kami bercuti ni....Alhamdulillah, saya dan Hb mempunyai interest yg sama psl bercuti ni. Seboleh mungkin akan curi juga masa utk pergi bercuti..tak kiralah dimana asalkan keluarga kecil kami ini pergi bersama2....

Yang penting mesti ada bajet kan?...kalo tarak bajet, plan yg avoc pun tak guna...huhuhu dan nikmat bercuti pun tak terasa....sudahnya akan terasa rugi la pulak masa yg dah terluang tu....

Koleksi barang

Saya jenis yg boleh bertahan...bertahan apa yer?..untuk membeli sesuatu barang. Tunggu sampai ada bajet dulu, barulah boleh beli. Mmg x suka terburu2 sbbnya bila dah dapat brg tu saya akan jaga dgn sebetulnya. Msh ingat lagi...perlatan rumah kami beli sikit2. Asal berbaloi biarlah lambat pun dibelinya....umpama ketika mahu membeli sofa...nk yg Fella Design punya tau....hehehe, thanks again to Hb..

Next, saya mau wardrobe....mesti mcm pelik je bunyinya kan?..Since near 7 yrs kawin, mpy my lovely home..tapi wardrobe pun tarak!..huhuhu skrg ni saya hanya menggunakan pakai dgn sebijaknya almari bujang Hb dulu, set drawer dan juga rak ampaian baju. Tapi, lately mmg mcm nk sgt wardrobe...sbb muatan pakaian sdh seakan tdk boleh ditampung oleh tempat storage yg sekarang...

sabar menanti...kunjungan April ini...:)....
p/s:..pics tertera tiada kena mengena langsung dgn title entry ni...maap!...hehehhe

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails