Wednesday, March 24, 2010

Ada apa pada nama?

Keserasian..kemesraan boleh timbul drpd panggilan nama kita...betul tak?..ke guana?

As myself, byk juga panggilan yg ditujukan kpd saya. Semua panggilan itu adalah tuk saya....Tapi, ada juga yg bertanya.."ada apakah pada nama?"....

K.ngah / Angah
Ini panggilan mesra tuk saya khas drpd ahli keluarga. Bukan takat ahli keluarga yg terdekat shj...bahkan ahli keluarga yg jauh2 juga (umpamanya sepupu sepapat, mak2 sedara). Merujuk kepada tradisi org melayu kita, panggilan ini merujuk kepada anak yg kedua didalam keluarga...sayalah itu...:)


Fida
Ini panggilan dan juga gelaran saya sendiri kepada HB. Msh ingat lagi, 1st time berkenalan HB tersalah sebut panggilan "Fida" ini....(tah kenapa dia salah sebut...huhuhuu) dan terus2 je berkekalan panggilan itu sampailah sekarang. Juga "Fida" ini dikenali oleh semua kaum kerabat disebelah keluarga mertua saya..:). dan saya juga, scr otomatiknya bila berckp dgn HB mmg membahasakan diri sendiri dgn "Fida"....hehehehhe.

Saya dikurniakan dgn seorg suami yg tdk pandai (benarkah?) tuk menunjuk2 kan reaksi romantisnya huhuhu. Justeru itu, panggilan manja terhadap saya pun tiadalah scr terang2an bunyinya romantis lbh2 lag ketika ada org lain bersama kami. Sesekali, ketika berdua....kedengaran juga panggilan "Yanggg.." terbit drpd mulutnya. Cukuplah kan membuatkan erasaan saya berbunga2 sekali-sekala....hehehhe

Aida




Ini panggilan mesra yg paling kerap digunakan oleh kawan2 saya sekalian...ada juga yg mesra dengan hanya memanggil "Da.." shj. Biasanya panggilan yg lebih mesra itu adalah drpd kwn2 /kenalan rapat saya....

Untie



Ini panggilan khas drpd mulut2 comeii anak2 sedaraku...dan ade juga drpd anak2 sepupuku(kira dua pupu la ngan saya)....


Ibu...
khas utk anak2 ku...(ops, br anak sorang...hehehe)...special for my lovely Inas. Pandai Inas cr ibu, sesekali terdgr juga rengekannya 'bu...bu..bu..' drpd mulutnya. How nice kan kalo saya dpt mendengar setiap hari panggil "ibu" ini drpd mulut sicomel ini....:)...sabar2...insyallah dpt measa nikmat indahnya panggilan itu. Ada masanya, ayah inas juga memanggil saya dgn panggilan "ibu"...huhuhu




Lain2...

"Seri"....saya suka nama ni. Kdg2 gunakan juga ketika saya berkomunikasi melalui internet. Ala2 nickname / nama samaran la gitu. Bila ada yg tahu that "seri" ni saya, ada juga yg lekat memanggil saya dgn nama itu...hehehhe

"Kilat"....ini nama freshie masa minggu orientasi ketika saya mula2 melangkah masa ke asrama lbh kurang 17 thn yg lalu. Mujur jua nama ini tidak lekat panggilannya utk saya...:)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails