Thursday, March 18, 2010

Memendam rasa


Kenapa perlu memendam rasa?.....mungkin krn tidak terluahkan dgn kata2?...Saya tak pasti pada orang lain..tetap pada saya, bersebab sbnrnya....

Ada ketika my mood is up and down. Perasaan kita sebagai manusia mmg sentiasa berubah2. Indahnya perubahan perasaan ini kalau dilayan dengan betul....Ada ketikanya, saya juga melayan perasaan memendam rasa ini...:(.

Tidak terluah dgn kata2?...mungkin yg pertama: sbb saya dah malas dan bosan tuk berkata2 psl perkara yg sama berulang3 kali banyaknya...saya akan byk berdiam diri (tandanya tgh menjeruk perasaan la tu dan tidak mahu keruhkan keadaan sebenarnya). Yang kedua: apa yang saya nak tak tercapai setelah berusaha keras tuk mendapatkannya (tp x bermakna saya putus asa, cuma layan je kejap perasaan yang monyok itu...). Yang ketiga : bila tidak bersetuju dengan sesuatu (diam sebagai tanda memberi peluang utk berfikir juga sebenarnya...)
" i hate myself" bila berada dlm situasi ini. Sebabnya saya tak bole nk berckp itu ini. FIY, saya mmg org yg agak 'bising'...dan bila dah terpaksa rela mengunci mulut cenggini..mak aii, rasa bosan nya lah hidup...huhuhu. Seboleh mungkin, mmg akan cuba kawal sebaiknya dan tak mau keadaan yg tak best cenggini berpanjangan....

Saya tahu, Hb akan cepat alert sekiranya terjadi hal seperti ini. Yang paling ketaranya, saya terharu dan tersentuh juga melihatkan perilakunya yg serba serbi membuat sesuatu segalanya utk mengambil/menjaga hati saya semula....Saya dah lama redha yg saya tidak mempunyai seorang suami yang pakar dalam bidang pujuk memujuk scr romantik. Tapi, the way he showing his feeling towards me...i deeply know that dia sedang memujuk saya sebenarnya....:)

Ini ada artikel yg saya jumpa di website seseorang. tqvm for sharing, saya nk paste kat sini...(minta izin yer tuan tanah..)...

Berikut adalah akibat yang timbul sekiranya anda terlalu memendam rasa:

1. Hidup anda dalam tekanan.

2. Wajah anda muram. Senyuman anda kelihatan tidak ikhlas.

3. Fikiran anda runsing dan hati anda tidak tenang.

4. Banyak perkara negatif yang akan bermain-main di fikiran anda.

5. Anda tidak mempercayai kawan, maka kawan-kawan anda juga tidak mempercayai anda.

6. Tindakan anda tidak rasional dalam menyelesaikan masalah.

7. Kelakuan anda juga kelihatan kasar.

8. Anda sering merasa letih dan tidak bersemangat.

9. Paling teruk, anda mungkin membunuh diri.


Yang highlight with green kaler tu, ada tanda2 itu pd saya ketika sedang memendam rasa...huhh! tak bagus sungguh kan?.....
"Tenang tu maksudnya mahir mengawal emosi, kata-katanya terkawal, tindakannya terkawal, ideanya bernas, pendapatnya tepat.adakah kita ni orang yang tenang?"
mode : sehari 2 ni mmg tengah memendam rasa pun....uhuk..uhuk!

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails