Sunday, July 19, 2009

Tekanan kerja....wajarkah dipersoalkan?


Saya akur...sebagai seorang staf, saya memahami secara menyeluruh job scope dan tanggungjawab saya dgn position kerjaya saya sekarang. Saya bukannya baru dalam bidang ini. hampir 7 thn ++ saya disini, mencari rezeki yang halal.....

Namun, wajarkah sekiranya saya tidak dilayan dgn sebaiknya oleh pihak2 yg tertentu disini?...Tidak sesekali saya teringin...atau sengaja untuk mengeluh. Tapi, saya cuma mohon sedikit pertimbangan yg sewajarnya....Bukanlah juga sengaja mahu melatah, atau tidak peka dengan persekitaran kerja......tidak..tidak..tidakk.....saya cuba melawan rasa yg bukan2 ini..... Ya Allah, saya hamba yang lemah....lemah untuk menerima dugaan yang sekecil ini...Ya Allah.....

Semester baru ini, workload saya agak so-so ajer....jumlah jam kredit mengajar mmg agak melegakan, tapi...yang agak membebankan ialahjumlah subjek yang di umpukkan kpd saya. 4 subjek dgn 16 jam kredit....pihak yg berkenaan mmg akan memahami dgn "alah, br 16 jam kredit"....tapi tak pernah pulak persoalkan dgn "4 subjek yang digalas".....

Hanya sesiapa yg berada di situasi saya shj yang memahami apa yg saya rasa...yang merasai kepenatan saya...yang merasa beratnya tanggungjawab ini....makin hari makin byk kerja saya rasakan berbanding 3 thn pertama dulu...ada masanya kesibukan kerja berada di tahap "gaban"...mesti semua org memahami istilah "gaban" ini kan?....saya seolah2 tidak cukup peruntukan masa 24 jam...tidak cukup tangan menangani kerja2...tidak sempat menjamah makanan?...wajarkah saya begini?....wajarkah?...
Jauh disudut hati saya, sebenarnya berputik kebanggaan dengan tempat kerja saya ini....telah byk perubahan positif yang saya rasakan dan berlaku didepan mata. Dan juga....semakin lama keja semakin saya mengenali siapa kawan...dan siapa sebenarnya lawan.....

Siapa sebenarnya lawan....?...Tidak bemaksud untuk menunding jari pada sesiapa, cuma sekadar untuk meluahkan rasa.....sekadar untuk melegakan sedikit perasaan sendiri.....sekadar untuk mendapat sedikit kekuatan untuk menghadapi apa2 sahaja lagi yang ramai dikatakan orang sebagai "tekanan kerja"....

mode: ...saya lakukan kerja dengan sedaya termampu tanpa hiraukan soal2 yg lain....

"Ya Allah, pertahankan kekuatan dan kesabaran dalam hati. Perteguhkan sifat2 murni dalam diri ini. Berkati rezeki kami...permudahkan urusan kami dan tunjukkanlah kami jalan yang benar...Aminnn.."

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails