Saturday, July 18, 2009

Lega selamanya atau hanya seketika?


Alhamdulilah.....beberapa perkara berkaitan telah dpt dilalui dgn agak sempurna....(agak2 je). Mampu untuk membuatkan saya berada dalam keadaan yang agak2 tenang bercampur ralat juga...Saya lega kerana :

1. Budget RM tersedia

Budget RM utk Hari Raya ( duit raya and shopping) sudah tersedia. Dan juga...budget utk brg2 keperluan rumah juga dapat disediakan mengikut perancangan "keperluan" yg sepatutnya. Cuma..untuk perancangan "kehendak" tu mungkin ada budget atau mungkin tiada....hehehehe. Yang pasti, budget utk buffday gift mesti ada.....:) dan juga, budget utk edisi jalan-jalan cuti2 malaysia juga dah tersedia....cuma tunggu masa nya shj...
Saya tersangat2 lega....

2.Ujian darah



Due to Hb health probl, saya turut sama perlu membuat screening test blood. Proses utk blood test menjadi mudah kerana adanya kenalan yang berkhidmat dibahagian Phatology HTAA. Jutaan terima kasih kepada Abg Syed yg kami kenali melalui group FP kami.

Saya takut dengan darah ok.....bole jadi pitam bila terbau darah. So, bila bab2 darah ni..mmg bole buat saya lemah lutut. Mujur lah proses amik darah kejap sgt..kejap mungkin sbb ada Abg Syed tu...thanks again, sbb tak perlu membuatkan saya berdebar begitu lama....lega kan?...mesti la lega....

Esok pagi, dah dapat result blood test tu ditangan. Alhamdulillah, part yg hdk dilihat berkaitan dgn Hb health probl mmg sah x de infection...cantik normal resultnya. Lega kan?...tentu sekali lega...Tapi, ada juga part yg dicatit sebagai "L" which tekanan rendah dan juga "H" which is tekanan tinggi. Dan..part glucose iaitu kandungan gula yg ada kaitan dgn diabetes juga direkod sebagai "H" iaitu sebanyak 1.1 lebihnya....mula2 agak panik juga, tapi apabila difahami...rupanya ada kaitan dgn musim buah sekarang ni, dan ternyata mlm sebelum esok paginya nk amik darah ni..saya balun durian sungguh-sungguhan....aduhaiii....tu yg jejaskan juga rekod blood test saya....

Haruskah saya lega?...

3. Treatment HVC Hb

Masih lagi berkaitan dgn health probl Hb. Setelah merasa agak sedikit kecewa dgn respond n action yg diberikan oleh pihak Dr panel comp dan juga HR, Hb cuba merujuk masalah financial constrain according to kos rawatan dengan kenalan FP kami iaitu Dr Shahidan n Dr Syed (rupanya Dr Syed ni dah pakar...tapi gayanya mmg slumber dan agak kelakar la...heheheh).

Alhamdulillah, feedback yg kami terima agak melegakan...drpd sumber yg difahami, ubat yg berkaitan boleh didapati di HTAA.....sudah tentu sedikit sebanyak kami lega....mestilah lega kan kerana drpd segi kos rawatan sudah tentulah jauh sgt berbeza. (Agak konfius juga kami dgn sumber info yg diterima sebelum ni yg mengatakan tiada ubat dan servis di HTAA melainkan hanya di HKL dan HKT shj....pelik kan..?....) Dan yg lebih penting...tiada persoalan dan kaitan lagi dgn status...

1. adakah company akan tanggung?

2. INGs insuran cover byk mana?

3. kos travelling ke KL or KT?

Namun begitu, status kesahihan sebenar msh lagi belum rasmi. Temujanji Hb dgn Doc HTAA yang berkenaan hasil drpd bantuan segera Dr Syed adalah pada Isnin 2pm. Saya mcm x dpt turut serta...tgk my class timetable n workload lately sgt bz dan biasanya berakhir dgn kepenatan yang terlampau....tapi, tgk la dulu mcm mana...
mode: kdg2 kala kita terpaksa akur dgn keadaan....payah sgt nk mintak bantuan pihak tertentu, tapi msh ada lagi pihak yg sudi membantu....it's ok...dah ketentuan mcm tu, hadapi dgn tenang...

Sekurang2nya...mmg kan saya bolehlah merasa lega......Alhamdulillah....

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails