Friday, July 3, 2009

Calm n cool...

Kisah 1
Semalam, saya 'lalok' n 'mamai' with ubat. Disebabkan batuk n selsema saya msh tdk baik, HB sarankan saya tuk ke klinik menyambung ubat antibiotik pulak. B4 ke klinik, saya mengemas drawer didlm Wish dn terjumpa set ubat antibiotik sebulan yang lalu (jarak masa demam, batuk n selsema hanyalah sebulan yg lalu). Dan, saya decide tuk makan ubat itu shj dulu. Hasilnya, saya diserang mengantuk yang teramat sgt. Balik keja sampai umah aft solat Asar, at 5:20pm saya terlelap sehinggalah 8:15pm. Terpinga2 + tergopoh-gapah saya bangun tuk kerjakan solat maghrib yg hy tinggal beberapa minit shj lagi. Lepas tu cuba bertenang....

Selepas bersihkan diri, saya ligat didapur menyiapkan dinner tuk my Inas dan HB. Ambil ubat utk kali yg kedua. Kemudian terus mengemas dan siapkan all the things tuk hari esoknya ( beg skul Inas, ironing my tudung) dan niat tuk bersantai didepan tv bersama 2 org yg saya sayang...HB n my precious Inas. Tapi kan....saya terlelap lagi....sambil ditangan ada buku "Aku terima nikahnya"...dh puas besarkan biji mata, tp still x dpt nk lawan...than, saya decide masuk bilik tuk terus lena.... zzzzzzzzzzzzzz

Dan hari ni semasa di ofis, saya cuba buzykan diri dgn buat preparation tuk kelas yg akan bermula next wk seawal hr isnin. Alhamdulillah, walaupun pagi td amik ubat tp sy tidaklah se'mamai' dan se'lalok' semalam. Tapi, tatau lagilah bila dah sampai rumah nanti...huhuhuhu

Kisah 2
"Ok tak hari ni", tanya HB ketika menelefon saya awal pg td.
"Ok jer, cuma bz skit", saya jawab dgn yakin
"Abg ni yg tak ok....", saya sedikit terkejut dan bertanya " Kenapa pulak?".
"Br lps ada discussion dgn doct tadi, psl blood test hr tu yang ada result psl 'liver' x brp ok-> tinggi resultnya", HB jelas explain begitu. "Doc kata mungkin kena refer ke hosp kat KL, kat sini dah x de pakar yang berkenaan", saya terdiam seketika."Cuba discuss dgn Doct, apa punca sebenar dan mcm mana cara nk prevent".Seboleh mungkin saya cuba bertenang...

Lps saya berckp td, mmg that thing berlegar di fikiran saya.Excelli, b4 this masa sy tgh peknen kan my Inas, HB tlh dikesan menghidap penyakit 'hepatitis b" hsl drpd blood test - peratus liver yg tinggi tu. Rawatan ubatnya mencecah ke puluhan ribu ringgit tapi alhamdulillah, dicover oleh company tmpt keja HB (kalau mengikut aggrement sebenar, ditanggung separuh shj oleh company, tp pihak HR membantu).Msh ingat lagi..ketika dalam rawatan selera makan HB menjadi hilang mungkin disebabkan pengambilan ubat yg mahal tu. Ketika itu, berat badannya turun mendadak dan kelihatan agak kurus.

Semoga masalah kesihatan HB mendapat perhatian dan bantuan yg sewajarnya drpd pihak yg berkenaan. Di pihak saya, sudah tentu saya inginkan org yg saya sayangi sentiasa sihat walafiat disamping memberi sepenuh perhatian kepada Inas.

Sekian kalinya saya memohon...
" Ya Allah ya Tuhanku, limpahkan kurniaan kesihatan yang baik kepada ahli keluarga ku. Berikan kami petunjuk dan taufik hidayah untuk terus taat akan perintahMu. Peliharakanlah hati kami daripada perkara2 yang melalaikan. Bantulah hambaMu yg lemah ini untuk terus bersabar dan bertawakkal kepadaMu ya Allah.....Amin, ya rabbal alamin...."


No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails