Thursday, July 30, 2009

Monthly routine

I'll ensure all the checklist for monthly routine was done end of d month. Saya perlu laksana kan perkara2 ini as my rutin for fullfill as a keperluan...ermm..ye lah, keperluan kut! Jom layan...
Awal bulan

1. Bayar bil


Bil yg saya handle ni yg kecik2 punya. Yang bil as a hutang besor2 Hb punya tugas utk settle...Keja saya senang skit sbb semua bil2 kecik ni bole bayor thru online yg semestinya Maybank2u lah.....bil air je bayo ikut Cimbclicks....Antara bilnya ialah :

a. TNB - biasa x lebih dr RM60..(kalo byk tido kat guest room, aircond ada kat situ...

b. JBA - x lebih dr RM10..(biasanya RM 6-7 je)

c. ASTRO - tetap RM59.95, tp bayor sekali yg umah my parents punya since 2002 lg

d. TMNET - x lebih dr RM60 pun, excelli RM49.90 tetap for stremyx

e. CELCOM- postpaid for Hb punya phone (saya guna prepaid), biasa average x lebih dr RM100 pun
f. PTPTN - tetap RM150 je (br start awal thn 2009 bayo..uhuks..uhuks..byk lagi utangnya)
g. Yayasan Terengganu - RM50 je, dh nk abis dah...suka ahhh


Bila dah settle seme utang kecik2 ni berbayo...next..

2. Pamper myself at SPA


At Spa Ayunie....


Saya mula berkenalan dgn SPA ni bila start keja. Ye la kan..sbb dh mula pgg duit sendiri time tu, mestilah nk jugak kasik rewards kat diri sendiri after dh penat2 keja kan?...x salah kan..mujur Hb always memberi sokongan padu dan tak menghalang..(Hb mmg tak perna berkata "TIDAK"....love u darling!, tqvm....

Dan..saya telah lama jatuh cinta dengan Salon SPA Ayunie. Lokasinya mmg satu hala peralanan menuju ke rumah saya. Yang penting sebenarnya, selesa dgn servis yang staff kat situ kasik plus lak harga yg amat berpatutan...(paling murah di area Kuantan ni, saya dh survey manyak tempat). Biasanya treatment yg wajib saya buat disini ialah :

a. body massage (tak ikut jam..itu yg best sbb dia buat betul2)
b.facial (buat yg treatment biasa je)
c. wash hair (ikut keadaan..)

3. Balik kampung


Pemandangan indah at kampung nelayan Marang, Terengganu

D only kampung yg saya maksudkan ialah menziarahi keluarga Hb di Kg Rhu Rendang. Kalau dolu2, sebulan sekali mesti balik..but now mcm dah 2 bulan sekalijer....uhuk..uhuks...only we all know kenapa....

Kdg2 saya mcm mati akal bila balik kampung...kenapa yer?..

4. Berkebun


my lovely mini garden


Seboleh mungkin akan pastikan that taman mini saya dirumah sentiasa berada dlm keadaan terjaga. Tak dapat kemaskan taman mini seminggu sekali pun, at least sebulan sekali kira cukp bagus juga kan?....

Tapi, tuk siram pokok mesti tiap2 hari kan? Pokok bunga or pokok apa2 sekali pun mestilah nk juga sihat dan perlukan makanan jugak kan.....

5. Mop lantai

Mmg sebolehnya saya pastikan my sweet home sentiasa kemas everyday. But, kemas tak semestinya bermakna tiap2 hari jugak saya kena servis satu umah...mana cukup masa weiii...So antara keja umah yg saya buat sebulan sekali ialah mopping tiles. Adehh...mmg byk la kalori yg terbakor kalau mop satu umah ni....

6. Window Shopping

At Kuantan Parade with my Inas...(Hb ada jugakk!)

Dah nk shopping sokmo2 x leh kan...so kuar pi mall jln2 wat lenguh kaki pun kira bagus punya la terapi kan. Kalo tgh berduit, sambar la jugak apa brg 2 yg berkenan....


7. Holiday

Dan...perkara yg sgt subjektif nya ialah...cari masa untuk pegi holiday. Bkn lah kata wajib setiap bulan...dan bukanlah mesti ke tempat yang high class...yang penting saya rs perlu unuk bersama family jauh drpd fikirkan hal2 keja....buat keja umah....kat mana2 pun boley walaupun hanya bermalam di chalet yg kecik molek sahaja......asal minda dan badan saya dapat berehat....

Hujung bulan

8. Appoinment Doc


Semoga Inas sentiasa dikurniakan kesihatan yang baik...


Ni rutin wajib ada appoinment doc for my precious. Since ms umur dia 2 yrs, My Inas ada "epilepsi"...so kena taking medicine aft 2yrs free br stop. So, cont taking mdicine from KSH under company panel support...Mlm ni ada appoinment with Doc Tan KSH for July.



Do i complete all the things?......

Owhh..kalau bab memasak mmg rutin saya tiap2 hari.....ni menu simple semalam, ikan kembung stim gaya org malas.....hahahaha

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails