Tuesday, January 25, 2011

Day 1 : Perancangan Allah itu adalah yang terbaik....

Dengan nama Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Berkuasa mencipta setiap makhluk didunia...

Saya hanya seorang ibu.Seorang manusia biasa yang merancang perjalanan hidup dengan sebaiknya, tapi saya seharusnya wajib akur dan redha dengan ketentuanNya. Dan sesungguhnya, perancangan Allah itu adalah yg terbaik.....

"Saya dah bersalin jam 5:10am tadi. Doakan saya atas ujian ini....tolong doakan baby kami selamat" - inilah bait2 kiriman sms yg mampu saya ungkapkan dan dihtr kpd ahli keluarga dan kwn2 saya....

Dalam keadaan perasaan dan hati yg masih rawan, tetap terselit kekuatan untuk saya bertenang dan berfikiran sewaras mungkin. Ini takdir yang telah ditentukan oleh Tuhan sebagai kisah perjalanan untuk kehidupan saya bersama dengan keluarga. Saya perlu berhak menerimanya dengan hati yang penuh redha....

Kisah kelahiran
24 Jan 11
5:45 pm : Ada 'show bleeding' ketika saya membuang air sebleum mahu Solat Asar, tiada rasa kontraksi....call HB dan cuba bertenang (walau pun sebenarnya saya cuba menahan rasa resah). Sempat saya mencapai beberapa helai pakaian sebagai persedian kalau2 terpaksa admit ward.

7:45 pm : Sampai di klinik, ambil no giliran...sempat dinner dulu.

9:30 pm : Giliran bertemu Doc, explain to my gyne....buat ultrasound, "posisi baby ok...posisi placenta ok...air ketuban pun cukup..." said my gyne. Sedikit kelegaan dlm hati saya." Ini maybe pendarahan serviks, bila kita hamil..salur darah di bahagian serviks akan mengmbang..sometimes akan pecah...." jelas dia lagi. Dan  dia memeriksa serviks saya, confirm katanya pendarahan drpd serviks....."Lps ni balik umah dah x de lagi bleeding...". saya diberi MC untuk satu hari besoknya....

11:00 pm : Saya resah, msh ada kelihatan 'show bleeding' itu....saya menjadi x senang duduk, bagitau pd En HB..katanya bekas2 pendarahan serviks td kut.....saya cuba bertenang. Sempat saya solat Isyak dan seakan menggiil saya memohon doa pertolongan drpd Tuhan Lps tu, saya call smula klinik dgn harapan dpt berckp dgn Doc tapi hampa, Doc br sahaja balik...:(. Saya hantar sms explain ttg show bleeding tu..tapi tiada reply drpd my gyne....kechewa saya :(

25 Jan 11
12:00 am : Saya mula off to bed tuk tido dan rehat....tapi rupanya, perasaan saya mula terganggu....pabila merasakan perut mengeras....tp saya cuba bertenang...x putus beristigfar......

1:00 am : Masih lagi ada ulangan rasa perut mengeras...contraction kah?...

2:00 am : Saya semakin cuak...perut masih lagi mengeras. Mulut tak berheni beristighfar dan berdoa. Mula kira, ulangan contraction itu.....kelihatan En HB dan my Inas nyenyak tido...sedangkan saya gelisah keseorangan...:(

3:00 am : Saya confirm ini adalah petanda contraction. Berulang 2-3 kali ke bilik air....msh ada show bleeding.."Ya Allah, apakah petanda ini..?"....hati kecil saya meronta.....

4:00 am : Kejutkan En HB, bagitau dia saya sakit. En Hb agak mamai mengantuk tidak pula amik serius apa yg saya bagitau....:(. Tapi sempat dia bertanya, "nak ke hospital ke?...Kan tadi Doc kata x ada apa2...tido dan rehat je lah...."....saya diam shj sambil menahan rasa perut yg mengeras ini.....:(

4:30 am : Saya dgn spontan bangun bila merasa tahap contraction sudah mula agak kuat...terasa perit di celah kelangkang.....dan mula menjerit " abang tolong...sakit sangat dah ni...nak pegi hospital..tolong...tolong...tak tahan rsanya dah..."..berulang kali saya menjerit ayat yg sama sambil rasa terketar2 menahan rasa sakit. Sambil itu saya bersalin baju dan sempat mencapai pakaian yg patut...En HB pun terus melompat bangun juga untuk bersiap..sambil arahkan saya masuk ke dlm kereta.....Sungguh saya sgt takut ketika ini kerana tahap rasa sakit itu sukar untuk digambarkan.....~ tapi kedengaran juga En Hb seakan merungut.... menambahkan rasa sedih pada saya...:(

My Inas turut dikendongnya....tiada pilihan tuk ditinggalkan krn anak kecik ini juga tersedar drpd lenanya. Saya sedaya mungkin melawan rasa sakit yang sungguh2 tidak terperi untuk digambarkan. Berselawat dan mengucap tidak putus2 daripada mulut saya...mohon untuk diberikan perlindungan daripadaNya.....

Time has come......air ketuban saya tetiba dgn sendirinya pecah......saya semakin cuak, takut, cemas bercampur baur dan tidak terperi menahan rasa sakit....En Hb mintak saya tahan..tahan..tahan..tahan... katanya. Hospital terdekat lagi 3km... Saya mmg cuba menahan...namun Tuhan punya kuasa...mmg saya terasa bahawa baby sudah mula mahu menjenguk dunia...tanpa saya meneran,..ternyata baby mmg dgn mudahnya keluar......terlekat di panties saya ( mmg drpd mlm saya memakai panties kerana memakai pad akibat ada show bleeding itu). Ternyata saya melahirkan baby didalam kereta. Sebaik keluar...kami sampai di hospital....team emergency dgn pantas memberikan bantuan......

Hanya tinggal memotong tali pusatnya sahaja....dan selang beberapa minit kedengaran suara tangisan baby seakan tersekat2.."Ya Allah, aku memohon agar kau selamatkan anakku ini...berikan kesempatan untuknya hidup seperti kanak2 yang lain, aku yakin hanya dengan kuasaMu shj yang akan memberikan sinar buat anak ini".....Rekod yang tercatat saya melahirkan baby tepat pada pukul 5:10am

Saya admit ward di Hospital Pakar Ktn. Baby terpaksa dikejarkan ke HTAA untuk mendapatkan bantuan dengan kelengkapan mesin yg sewajarnya. Perlu diketahui, untuk kes2 emergency spt ini, hospital swasta tdk mempunyai kelengkapan mesin yang sepatutnya..perlu direfer ke general hospital juga. Bertuah kami kerana kemujuran masih ada..terdapat satu kekosongan di HTAA utk baby kami...kalau tidak, entah lah...kemana baby kami akan ditempatkan.....Terima Kasih Tuhan....!

Happening twice..saya ditakdirkan untuk melahirkan bayi pra matang. Saya terpilih olehNya jadi wajarkah saya merasa kesal dan kecewa dengan takdir ini?....Saya melalui pengalaman hamil yang sungguh indah....ditatang bagai minyak yg penuh, tdk membuat sebarang kerja berat dan dilayan kehendak selera makan oleh si suami dengan penuh teliti dan kasih sayang. Dan akhirnya..saya melalui proses bersalin yang sungguh mengharukan.....melahirkan cinta hati kami yang ke 2 dengan pra matang didalam kereta....Sudah termaktub ini takdir saya.....perancangan Allah itu adalah yang terbaik...saya hanya mampu redha dan bersyukur...dan terus jangan berhenti berdoa..dan terus berdoa......

"Alhamdulillah, baby sihat dan selamat. Berat baby 1330kg" - sms yg dihantar oleh En HB yg berada di NICU. Mesej yang berbaur ketenangan buat ibu yang masih menahan rasa gelodak yang sukar tk digambarkan....

Atas rasa kasih sayang yang mmg menebal di hati ini.....untuk suami dan zuriat saya, saya perlu kuat. Kekuatan yang tidak boleh luntur...ditambah dengan kesabaran yang tinggi. Kerana saya yakin, Tuhan sedang menduga tahap keimanan saya.....

"Sesungguhnya Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.."-surah Al-Baqarah. ayat 286"

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails