Tuesday, December 15, 2009

Kalau hendak seribu daya....



Kamis minggu lepas, saya seakan dipaksa rela tuk menghadiri worksyop 'Research Methodology" according to my thesis MCIE. Tah la...bila menyentuh psl MCIE saya yg tak abis2 ni...yg dah lama sgt tertangguh ni mmg sgt2 malas tuk bercerita pjg.....:(

saya menyalin dlm keadaan mata yg sungguh mengantuk...hehehe

MCIE...saya bermula pd hjg 2004 dan sepatutnya telah tamat pengajian pd thn hujung 2006. Tapi...sekarang ni dah nk msk 2010 dah, means dh hampir 3 thn lbh msh terbengkalai....msh lagi tidak selesai tuk project n thesis yg diperlukan..

Kenapa?...bila saya bertanya pada diri sendiri, saya dapati....

a) Bidang MCIE ni tdk menjurus 100% kepada bidang saya yg sebelum ini. Malahan lebih tough lg (perlukan lebih daya tahan dan kreativiti tk berfikir) -> engineering

b) Mengikut kawan2....kononnya sbb takut x de geng nk study..nak wat assignment...nak gi kelas..bukannya sbb atas kerelaan dan kesanggupan diri sendiri

c) Masalah komunikasi dgn lecturer. Semua lecturer kami adalah foreigner lecturer so mmg 100% must be communicate in English....ada masanya, lidahku kelu tuk berbicara....huhuhuhu

d) Tidak mahir dlm pembangunan pengaturcaraan, so seakan risau tuk membangunkan simulasi sebagai syarat tuk research thesis tersebut...


Kalau hendak seribu daya.....adakalanya mmg terlintas utk tarik diri shj dr pergelutan / perhitungan mendapatkan segulung master ini...tapi, bila kenangkan yg selama ini kami berhempas pulas menghabiskan 9 modul/subjek di hujung minggu menghadirkan diri dikelas...rasanya tidak wajar pula membuat keputusan yang dianggap kurang cerdik sebegini...:(

rakan-rakan seperjuanganku...huhuhu

Sudahnya, walau apa cara sekalipun..amat wajar dihabiskan juga pengajian ini. By hook or by crook... (suggesting that one need not be concerned with morality or other considerations when accomplishing some goal) i don't hv a choice....:(. Sila ketepikan rasa "susah itu susah ini" yg sentiasa menyempit dlm fikiran ni....belum cuba belum tahu apa halangan dan susahnya...jangan lari dr masalah yg belum tentu lagi ni...


Yakin boleh..yakin msh ada insan yg sudi membantu.....yakin boleh..Malaysia boleh!!...hehehehe

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails