Friday, August 20, 2010

Sudah 10 Ramadhan

Alhamdulillah..kejap je kan rupanya dah 10 hari kita menjalani ibadah puasa. Dan saya juga happy sbb msh lagi dapat berpuasa penuh....kerana for 2nd time peknan ni x de pun serangan morning sickness yang benar2...:). Takat penat tu mmg ada terasalah..tapi msh lagi boleh bertahan....insyallah, kalau x de aral melintang will puasa penuh tahun ini aminn....

Sup Ketam peberet En HB


Kali ni, my youngest bro berniaga kat bazar Ramadhan. Dibantu oleh Cikgu Opie sepupu kami yang msh menganggur tatau dpt posting ke mana. Yang utamanya ialah mcm2 air ada....pastu adalah my mom letakkan juga Nasi Minyak, Nasi Ayam, Hot Dog Burger, Bubur Lambuk..alhamdulillah, oklah bisnes ini..rezeki Ramadhan. Kalau ikutkan hati, saya pun pd awalnya da terniat juga mau letakkan my Fruit Tart itu..tapi bila dah x boleh nak penat2 ni, saya tamau langsunglah amik risiko...so saya x dplah nak bantu pelbagaikan lagi bahan jualan.....

Well....dah 10 hari Ramadhan ni, saya x de satu pun lagi tempek entry psl makanan or juadah berbuka kami kan?....Ermm bukan bermakna tdk meraikan masa berbuka dgn juadah yg best2...(mesti ada), cuma as i said dlm entry sebelum ini...semenjak berbadan dua lagi ini, selera saya tdk excited seperti biasa...(siapa yang cuti selera saya ini?...huhuhuhu) Walaupun tdk mengalami sindrom tak boleh bau itu..tak boleh bau ini..tak boleh makan itu...tak boleh makan ini....tapi selera kehilangan selera yg excited itu.....hehehehe, maknanya saya makan tetap makan tapi tdklah nak itu..nak ini..mesti ada itu..mesti ada ini....

Sayur goreng kacang with telur hancur

Ni pulak ketika menu sempoi kami berbuka di homestay berdekatan dgn bazar Ramadhan yg my bro menjual. Bwk bekal serba sikit.....Alhamdulillah!
Bezanya dpt rs bila saya nk mikirkan apa yg patut saya masak / sediakan tuk kami 3 beranak berbuka. B4 taht, x yah nk tunggu bulan posa....hari2 biasa pun saya kan pasti juadah utk kami mesti yang terbaikkk...mesti cukup lengkap kombinasinya...tapi, sekarang...huhuhuhu...cukuplah sekadar yang simple mungkin...asal ada juadah dh kira cukup.....kesian juga pd En HB yg juga seakan hilang juga excited selera makannya semenjak on medication Hep C itu....

Ni ketika saya craving nk makan McDonald...lepas berbuka, En HB ajak pi beli terus....burpp! mmg kenyang sgt2....

Ni menu ketika saya berbuka sorang2 kat umah masa En HB pi berbuka kat Hotel ngan kwn2 sekerjanya....Nasi kerabu ni beli, sbb saya belum pernah lagi membuatnya sendiri....
 Sahur kami pun sebagai syarat bangun dan menjamah kurma 2 biji diikuti dengan kuih sebagai mengalas perut..tiada menu yg berat. Yang penting sahur saya akan makan vitamin dan En HB akan makan ubatnya....Dan sudah tentulah saya akan habiskan semug susu Mamil Mum dan juga 300ml air kosong.....

Ni set menu kalau saya masak kari ikan bawal. Wajib ada telur masin tu ngan sambal belacan, br ngammm hoo...:)

Ketupat pulut ni...dibuang sarungnya dan digoreng garing cenggini. Dimakan pula dengan ikan kembung panggang. Ni peberet wajib my abah ms bulan posa...

Sambal sotong....

Pulut durian....rezeki memberi kepada jiran2...:)
Belum lagi kami berbuka puasa di luar...teringin juga, tapi nanti2lah yer.....Ohh, hari ini kami ada invitation berbuka di rumah my maklang kat kemaman....sure happening bila 4-5 families berkumpul ramai2.....:)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails