Thursday, August 19, 2010

Pendarahan Implantasi

Date : 18 Ogos 2010
6W3D
Your baby’s now about 8mm long – double the size they were last week but still only the size of a little tadpole. Their tiny heart has already started to beat at about 100–130 beats per minute as blood begins to circulate. The little buds that will become arms and legs are starting to form. Brain waves are detectable from day 40 as brain tissues are growing rapidly. Their eyes are starting to take shape and have already started to darken with pigment.
Panik juga saya....tapi dalam pada itu saya masih mampu lagi bertenang dan byk2 berzikir juga. Citernya begini...

At 2 pm...Smlm b4 nak solat zohor, saya terasa nk buang air. Mmg panik bila ada nampak mcm ala2 keputihan ada panty liner, dan mmg ada lendir yg keluar kaler coklat agak gelap (sikit sgt jer). Aduhhh...terus je berdebar2...dan cuba utk pastikan yg mmg saya tidak merasa sakit perut ataupun x selesa kat perut. Terus patah balik ke lecturer room n carik hphone nak call en HB nak minak no phone Doc yang terpilih itu....

Sgt2 hampa rasanya..sbbnya dah berbelas kali call En HB dia tak jwb call..ohh, mmg ada rs nak marah...mngkin terpikir dia tido kut time nih...Niat dihati konnnya nak call doc dan bertanya dulu sblm terus2 je nk ke klinik. Sbbnya..mmg ada penah terbaca that lendir itu mmg ada wujud pd sesetengah preggy women diawal kehamilan....tapi dlm hati ni tetap juga berdebar2....

Dah lebih 15 kali kut duk dail no HB, tp msh x berjawab..saya terus capai hbag dan kunci kereta...b4 that call dulu my studunts bgtau kelas 2:30pm terpaksa cancel :(.

Sampai klinik, doc yg terpilih itu shift kejanya kul 3:30pm. Tak perlah...ni sbb kategori emergency...(ye kut emergency sbbnya masa my Inas dulu..x de pun sign yg mcm ni..)...saya rela je berdepan dgn mana2 doc asalkan doc perempuan...Dlm duk nunggu turn, msh juga try keep calling en HB, msh x berjwb.....ermmm!


1st pic my baby kecik ibu...anak ibu, jgn nakal2 yer...

Aft 20 min menunggu, my turn. Doc Rosidah namanya....saya citer yg berkenaan dgn dia dan terus juga buat scan lagi. Alhamdulillah..it's normal..nampak baby kecik ibu mmg sedang berdenyut tik tok tik tok itu....From doc explanation, masa 1 trimester mcm ni..baby baru nk bergerak ke dinding rahim..mmg akan ada hasilkan mukus / lendir yang berupa kaler coklat mcm gitu. So do not to worries..:). Sgt2 lega rasanya....Info tambahan yg diberikan ialah : Sign of abortion -> fresh blood dan diikuti dgn rasa sakit di bhgn perut....Dan saya diberikan MC utk esok supaya berehat...tuk menyapu rumah pun jangan lah kata doktor...:)...nasihat lain ialah saya perlu cuba elakkan uk mengangkat brg2 berat..(saya mohon dipermudahkan urusan saya utk mendukung my Inas...ibu sayang kamu Inas muah! ) dan membiarkan diri terasa penat yg melampau...( kalo pi keja, naik turun tangga mmg wajiblah...)



Tuk saya add on lagi info, sy trs menggunakan khidmat pakcik google ini. dan hasil yg dijumpa ialah...:
Banyak sebab kenapa wanita mengalami pendarahan faraj semasa hamil. Ia mungkin pendarahan ringan pada awal trimester pertama kemudian pendarahan tersebut berhenti dengan sendirinya, tetapi ada juga wanita yang mengalami pendarahan sekali sekala sahaja.

Sebab-sebab utama berlaku pendarahan:


Pendarahan Implantasi
Dianggarkan 25% daripada wanita mengalami pendarahan semasa trimester pertama. Salah satu sebab pendarahan ini ialah pendarahan implantasi.

Apa itu pendarahan implantasi?
Pendarahan implantasi selalunya tidak sebanyak darah haid dan kebanyakkannya berwarna coklat atau merah jambu. Ia berlaku apabila telur yang sudahpun bersenyawa dengan sperma bergerak kerahim dan cuba membenamkan dirinya kedalam dinding rahim. Proses ini dinamakan implantasi.


Pendarahan berlaku semasa proses implantasi ini. Yang membezakannya dengan darah haid ialah, jumlah darah yang keluar adalah sedikit dan terhad pada 1-3 hari sahaja.

Bilakan implantasi selalu terjadi?
Ia selalunya berlaku 5-12 hari dari tarikh ovulasi, masa yang sama, anda sepatutnya datang haid.
Dan hari ini....saya benar2 rehat. Hingga rasakan mcm penat lah pulak sbb x de buat apa2 keja pun....huhuhu

note:..apsal en HB x jwb call saya?..dia caj hphone nya dan tinggal...mujur jua saya x merajuk kan?.....alaa x perlu merajuk, en Hb bukan sengaja pun kan?..dan dia mengambil alih uruskan Inas dgn baik sekali..thanks yanggg!

2 comments:

  1. Saya ada mngalami lendir cokelat smlm...ni first time sy kena mcm tu...tp due date period sy lg 4hari...sy tkut nk wat upt test sbb maybe trlalu awal...mohon pendapat

    ReplyDelete

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails