Saturday, August 14, 2010

Fasa baru yang berulang...

Date : 11 Ogos 2010
5W4D

Berkat Ramadhan ini, memberi peluang kepada saya mengulangi semula fasa rutin harian setelah 6 yrs++ yg lalu..Jauh disudut hati saya, sungguh teruja sebenarnya....umpama seperti kali pertama rasanya menjalani fasa sebegini munking krn dek terlalu renggang jaraknya..:)...X kisahlah kan..apa2 asal semua urusan dipermudahkna olehNya.....aminnn, mohon sungguh2.
sendiri test guna pregnancy test yg muroh jer..tapi nk cfm ngan doc..rupanya dia pun pakai yang muroh sama gak..huhuhu

Confirm!..setelah scr rasminya membuat temujanji dengan "doktor yang terpilih" itu. Hehehe, kenapa saya katakan "doktor yang terpilih"?..
1. Kebetulan doktor itu kenalan/kawan kami
2. Doktor itu mempunyai anugerah anak seperti kami, so senang tuk meluahkan + berkongsi rasa.....

1st minute meeting..
1. Sah sudah 5w4d....alhamdulillah, tiada panahan mabuk2 sedunia seperti kali pertama dulu (setakat ini la.).....tapi tahap level rasa kepenatan saya mmg sgt lain...dan mmg mudah mengah even hanya berjalan...apatah lagi kalo panjat tangga....huhuhuh

2. Expexted delivery on 10 April 2011 -> can't wait for that...:)

3. 1st scan, my rahim is bulky kata doc...normal for preggy mom. Hanya nmpk secoit titik "lembaga".....so nice....:)

4. Will do the blood test for Hep C due to En HB yg sedang on medication skrg.

buku rekod my precious Inas dolu2...

5. Sharing abt experience my Inas dolu2....Terima kasih to "doktor yg terpilih" itu krn cuba memperbetulkan mind set kami yg mungkin goyah x brp positif ini menjadi otomatik posotif dengan lurusnya....hehehe. Sgt suka dgn statementsnya...-> "Don't blame urself...it's OGK....."

mungkin sebulan 2 tin?...


Selamat tinggal sementara wahai 2 sahabat karibku ini...

Lately mcm susah sgt nk "membuang"...diharap buan Prune ini dapat membantu melawaskan sistem perkumuhan saya..ermm

6. Diet totally kena change, strictly STOP for a while HL...so mmg kena terpaksa rela nampak menjauhkan diri drpd program nk diet2 weight lost program ni...Dah siap beli Mamil Mama from Dumex...(kalo sendiri2 belasah beli sure pi beli Anmum punya,..tp rupanya Anmum kdr kalorinya tinggi sikit....). Sbb rezeki muncul di bulan Ramadhan yg mulia ini...pasti wajib bangun sahur dan byk2 minum air. Di HARUSKAN berbuka sekiranya tidak larat...ada rasa berdebar2...penat yg terlampau...bimbang jejaskan kandungan....Takat 3 hari sempurna puasa ini, saya msh lagi 'gagah' rasanya...hehehe. Siap berkongsi tips lagi dgn doktor mcmana nak mudahkan masakan di bulan posa ini, dan mcm tazkirah lak pd En HB yg patut membantu si siteri yg penat tak berdaya ini..hehhee. Ingat, all the foodies yg manis2 cuba elakkan banyak pengambilannya, sayur + buah kena lebih....

7. It's fine to handle my precious Inas..means tuk mengangkat dia, but jgn berdukung lama2. Just bear in my mind...in not proven that angkat menda berat adalah membahayakan.cuma berhati2 dan beringat...sgt lega mendengarnya, krn bila en HB shift siang..saya tak ada pilihan lain tuk kendalikan Inas sorang2. Utk part ini, saya x putus2 berdoa agar semua urusan dipermudahkan olehNya.


8. Sbb dah ada rekod 'prematured delivery', doc will take a good monitoring on my kandungan. She's explain well abt what may be/will happen n what action that will take. Thanks so much for the concern.....
9. At last, Doc bekalkan saya dengan vitamin asid folic dan Sangobion ini.....


10. Next 2 wks, come again for 2nd appoinment....yeahh!

So ini catitan pertama yg harus diingat.....Insyalah, kami akan terus sajer berurusan dengan doc ini walaupun pd peringkat awalnya hati saya berbelah bahagi juga samaada tuk next follow up mau rujuk ke Klinik Kesihatan atau dengan Doc klinik private shj atau direct terus dengan Doc at KSH (mau bertukar angin ke KSH pulak...my 1st dulu with KMC). Kalau ke Klinik Kesihatan -> byk deal with nurse shj jrg sekali dpt dela with doc...+ pesakit sentiasa ramai = waktu menunggu berkali ganda lamanya walaupun kosnya FREE shj (masalah biasa  servis Gomen). Doc klinik -> kalau doc yg terpilih ini sungguh2 saya amat berpuas hati (atau mungkin sbb dia kenalan kami atau apa?...x pasti..)....psl kos tak jd masalah sbb ditanggung oleh ING panel BASF PETRONAS....


Kalo Doc at KSH pulak....mmg dia kategori pakar, tapi semua rekod dolu2...kisah my precious dia tatau, so kena stori mory drpd awal lak....so bunyi mcm aga leceh utk peringkat permulaan dan follow up biasa mcm ni..mungkin boleh dirujuk padanya ketika sdh sampai trimester ke 3 nanti...ermm..tgk lah mcm mana....So, pilihan terkini ialah follow up bersama dgn 'doc terpilih' itu...:). Terima kasih kepada Doc Nurrita atas layan yang sgt baik drpd anda....

Takat ni tiada lagi nak mengidam makan yg bukan2. Rasa nk makan McD tu biasa2 je lah kan..kalo x brd dlm fasa ni biasa jugak nk makan itu ini..hehehe. Cuma yang ketara sgt, scr otomatiknya mood tuk cooking mmg tak muncul2...walaupun saya tak mabuk / alah dengan bau masakan....rasa M***S pun mmg jelas ada tuk uat itu..or ini...ermm..moga2 x berpanjanganlah sbbnya...kan nikmat makan di Bulan Ramadhan ni fuhh!..mcm2 sebenarnya...hehehhe

Untuk HB, ini adalah hadiah kedua yg beherga jua sempena ulangtahun abang...semoga abang benar2 gembira..(mmg jelas saya nampak dia sgt ceria dan gembira....melayan saya dgn sgt istimewa pabila sudah disahkan positif....:), thanks so much yangg....muahh!)

Kepada semua org2 penting disekeliling saya, semoga saya mendapat sokongan padu sepenuhnya dan tolong doakan kesejahteraan kandungan dan kesihatan saya. Insyalah, i'll kongsi berita gembira ini dgn family members yg lain dan jua ada kwn2 saya..semoga mereka semua turut berkongsi rasa gembira seperti yang saya rasai...alhamdulillah...!...tak lama lagi my precious Inas ada kwn tuk bermain dan berteman dengannya....semoga our precious juga mendapat rahmat drpdNya...aminnn.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails