Thursday, April 1, 2010

'Work Politic' again...


(Pics of me yg terbaru at 2:30pm, 1/4/10)
" Jgn biarkan emosi menguasai anda..tapi anda lah yg perlu bijak mengusai emosi..."


Hari ni, dkt ofis sekali lg saya cb berperang dgn perasaan sendiri dan juga perasaan 'lady bos' saya tuh...hanya mau cuba argue sajer, bknlah betul2 saya 'bengang tahap gaban' sebenarnya...

Argue
Naper saya tetap nk cuba argue kan?..bukankah saya ni hanyalah seorg pekerja yg perlu menurut apa shj titah perintah yang diberikan oleh 'lady bos' itu...?..Excelli, atas nama hak juga kut...saya sebagai seorang pekrja biasa2 ini, perlu juga mendapat penjelasanyg sewajarnya kan...?..kan..?..so x salah yer saya cuba juga nk argue.....huhhh!

B4 this, dah ada jg entry yg mungkin agak berbunyi penuh emosi psl bab2 keja nih. Tapi, kali ni saya cb kawal diri...kawal emosi tuk handle peasaan ini dgn lbh ijak lagi. Untung sgt kalo dok tiap2 hr bc ayat2 motivasi...mmg betul la boleh menjadikan saya bijak mengawal emosi...heheheh, ye ke?...


"Jika fikiran Anda bercelaru, binging atau keliru, lakukan latihan pernafasan terkawal untuk menjadikan minda Anda relaks. Fikiran jadi bercelaru, bingung atau keliru sebab Anda takutkan sesuatu atau risaukan sesuatu. Takut dan risau adalah emosi-emosi negatif yang akan membuat fikiran kita dipenuhi tanggapan-tanggapan negatif"


Adil
Penah juga dgr org kata, -> "mana ada keadilan dalam hal2 dunia ni..."...nk setuju ke tak erkk?...kalo tgk pd situasi kat ofis nih, sah2 nmpk sgt adil tu x ada. Bila cuba nk pertahankan, nnt nmpk pulak mcm kita ni "melawan" je sokmo...."mengeluh" je sokmo....pada hal kita cuma nk cuba nmpk apa2 yg patut tu bior sama seimbang..tak ler terang2 nmpk senget bengetnya....cuma, perlukah ada 'kuasa' brlah seseorg itu boleh mendapatkan hak itu...? Kalo betul lah mcm tu....sian erkk pd pekerja2 bawahan mcm saya ni...uhuks..uhuksss.....

Personal view
Hal yg saya duk tensen ni, excelli hal kecik jer. Tapi mungkin leh jadi serabut bila hal yg kecil cenggini tapi seakan mcm complicated sgt pd org tersebut...tak lain x bukan pada 'lady boss' itu. Sudahnya, nmpk hal ini mcm la 'berat' sgt....Saya saje nk tgk reaksi dia, camne perlu jelaskan pd saya mengikut budi bicara atau tindakan bijak sebagai seorang yg benar2 ada jawatan 'bos' ni....As always, seperti yg dijangka, mmg tiada sinar 'gembira' tuk saya...tetap juga berpihak kpd mereka2 yg agaknya ada kemahiran tuk senang2 melepaskan tangan gitu je.....:(

(nmpk serba baru tapi telah diganggu gugat oleh serangan Cik "T" yg budiman ..:))
"Untuk kita ada motivasi kerja, kita perlu merasa gembira. Bukan sekali dua tapi sentiasa, selalu bahkan kena gembirakan diri sepanjang masa."

Dgn segala daya kerat fikiran yg saya ada, cuba saya 'layan' aksi2 mereka ini dgn bershj...buat apa la nk kecoh2 kan?..sbbnya nnt satu habuk pun x dapat....penat je yg sokmo2 dibawa balik ke umah.Cian kat my precious Inas dan lovely HB...Saya nk juga alami rasa happy yg berpanjangan diumah dan seterusnya di tempat keja....brlah ada semangat dan fikiran leh jd positif sokmo....

"Jika Anda merasakan Anda langsung tak ada semangat ketika bekerja, ingatlah orang-orang yang Anda sayangi."


Ikhlas
Perlu ikhlas baru dapat rs sesuatu nikmat itu kan...so, saya dah cuba terapkan betul2 nilai murni ikhlas ini. Saya akan turut segala kemahuan org2 yg berkenaan selagi hak saya tidak diceroboh dgn kejam....takat kena ceroboh 20%, saya anggap ini adalah cabaran positif buat saya lebih maju kedepan dalam kerjaya....insyallah...so mcm biasa, untuk tenang dan lapangkan dada...senyum je lah....:)

Ingat...lain org lain dugaannya....dan sudah tentulah lain juga mind settingnya....


(pandangan baru sudut atas mejaku setelah dinyahkan desktop yg tak mampu berkhidmat lagi)

mode: ...i luv myself :)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails