Saturday, October 1, 2011

Manfaat hobi menabung

Hasil tabungan dalam bekas tabung yang diletakkan di ofis. Asal apa shj duit yang dibelanja ketika di ofis, baki duit syilingnya saya akan masukkan disini...

Ada tak hobi menabung duit?...Saya mmg mudah untuk menabung, ada tabiat masukkan duit dlm tabung ni mmg byk faedahnya....Seingat saya, mmg dr kecik dulu lagi parents saya dah ajar tabiat tuk menabung duit. Msh ingat lagi, bila time tabung kami (saya dan kakak) penuh, mmg sgt teruja kami menonggeng tabung tuk mengira duit masing2..nak tengok sapa yang lebih banyak...:). time ni, bila dah kira berapa banyak duit, mesti parents akan maskkan kedalam bank simpanan kami masing2. Kemanakah hilangnya bekas tabung yg berbentuk bangunan "Tabung Haji" kami ketika itu erkkk?..tetiba teringat pula (-_-)

Ni bekas tabung ketika awal perkahwinan saya, En HB telah mengilhamkan bekas dynamo sebesar ini untuk kami sama2 menabung demi masa depan....huhuhu. Sampai sekarang masih ada lagi tau...(dah jadi sentimental value) .Yang ini bukan shj kami (saya yang kerap kalinya, En HB agak culasss!) masukkan duit syiling, duit2 kertas juga ada tau..Disebabkan bekas ini besar sgt (syarat yg saya sendiri ubah...hehe), tidaklah terpaksa menunggu sehingga duit tabungan penuh baru boleh ditonggeng....saya akan mengira duit tabungan ini selama 6 bulan sekali daripada bekas ini....hehehehe, kalau tunggu sehingga bekas ni penuh...gamaknya boleh beli sebijik aircond kutt!!...usik En HB saya....Biasanya, hasil daripada tabungan ini, kami bersetuju tuk topupkan pada bajet percutian kami kemana2....

Ketika di asrama (zaman sekolah), saya masih juga suka menabung. Nak kata saya ada target tertentu nak kumpul duit beli brg apa2 rasanya x juga...asalkan bila tabung penuh, saya kira berapa banyak...dan saya akan gunakan duit tu smula sebagai "rezeki" tambahan tuk berbelanja...masa tu mmg dalam hati berbunga2 lah sbb duit ditangan bertambah sikit....

Ketika di universiti, masih juga menabung. Sama juga konsep semasa disekolah. Menabung sebagai punyai duit tambahan untuk berbelanja. Syarat utamanya, saya mmg disiplinkan diri tuk tidak mengorek tabung sehinggalah tabung itu benar2 telah penuh. So, kalau nk cepat mengira duit tabungan, janganlah guna bekas tabung yang besar2....huhuhuhuh

Cutekan bekas tabung ni. Dapat hadiah drpd Cimb Bank masa buka akaun tuk my Iman....so yg ini saya letakkan di depan mata kat umah, senang sikit...kehulu hilir sana sini....tangan ringan je wat masukkan duit dalam ni...

So, baru ni br je menonggeng tabung2 yang ada. Alhamdulillah, haslnya mmg boleh buat tambahan duit belanja kami. Ni adalah salah satu cara saya amalkan untuk menggembirakan diri sendiri dengan tabiat dan amalan2 yang baik mcm ni..aminn!....

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails