Wednesday, July 7, 2010

Yes..dah tau asasnya :)



Alhamdulillah...at last tercapai juga hasrat mencuba asas membuat CC. Walaupun di hati ada terasa "kureng" sikit , tp saya nyahkan jauh2 rasa yg x sedap mcm tu...but at least ilmu asasnya saya dapat.....insyallah, mesti di praktikkan brlah ilmu itu benar2 bernilai kan...?...smile plssss....:)


 


Saya betul2 sangat teruja tuk membuat CC ini. Kerana apa?...kalau ikutkan, saya bukanlah gemar sgt makan kek2 yg sememangnya ada rs manis ini..tapi sebenarnya saya suka dgn CC yg comel2 cenggini...so, mmg berminat sgt nk menghasilkan dgn tangan sendiri..lagipun, kalau tempah, mmg terasa mahal lahh!....sayang duit rasanya...so biarlah saya cuba godeh mendeco sendiri.....kan..kan...

Ada 3 jenis CC yg blajo 1. Buttercreamn 2. Sugar Paste. Untuk Buttercream rasanya x de masalah cuma slalu kena praktikkan dan lembutkan tangan untuk mendeco guna nozzle2 yg tertentu....buat acap kali nnt2 cantiklah kut hsl deco tuhh...yang penting ingat petua yg "tangan x leh panasssss"...Cuma part Sugar Paste, saya rs kena amik ms skit kut dan kena kreatif tuk membentuk apa sj yg kita maukan..kalo x byk idea mmg boleh buntu....


Menda lain yg x puas hati sikitnya, sifu ajar mcm cepat sgt, dah la x buleh nk snap gambo ms tgh2 blajo (takut gak kut2 kang terlupa stepnya...ermm, sah lah rs ada yg terlupa...:()...Harapan saya smg saya mampu utk ingat belaka stepnya.....


Lepas dah abis kelas, cepat2 ajak En HB pi beli brg2 kek...diperkenalkan dengan kedai brg kek baru "Bake With Yen" kat Lrg Hj Taib...mujue senang je nk cari...abiss terbang Rm250++...hahaha, punyalah bersemangat saya nk membuat projek baking CC...ngalahkan tokey kek yg dah profesionall....hahahha, gelak sorang2 lagi.....tapi bila dah selamat balik hometown, ada pulak satu barang penting yg tersilap beli...huhu, kechewa sungguh terasa :(...moga2 ada dijual di kuantan ni....Whatever it is..thanks so muchh pada En HB dan chenta hati kami yg memahami minat saya ini, tanpa 2 wajah kesayangan saya yg memberi sokongan cenggini, rasanya hajat saya tak akan termakbul....thanks again darlingg!

Ni ialah Faux Cake namanya, sgt comel juga...dan mmg benar2 comel..tapi saya msh blum berminat nk mencuba...sbbnya CC pun blum terbukti lag boleh buat deco comel2...hehehe
Doakan saya agar tekun utk membaking CC ni yer...jenis kek lain rsnya takat ni x de lg timbul minat nk blajo. Insyallah, pantang ada masa, saya akan mengulit2 lah sugar paste itu pelbagai bentuk....(untungnya sugar paste boleh dibentuk awal dan disimpan...)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails