Monday, July 26, 2010

Ambil iktibar

Saya msh sedar..dlm meniti hidup hari2..makin lama..makin manyak menda yg kita pelajari....dan makin kita belajar..makin kita kenal dan tahu tentang "kebodohan" diri.....

Saya masih sedar...msh manyak menda perlu untuk perbaiki diri..hidup tidak semudah yg disangka..kalau kita amik mudah, mmg kenikmatan hidup susah nak capai....

Lately...ada few things yg saya rs perlu amik iktibar dr pemerhatian....sekadar tuk mengingat diri sendiri sebenanya sbb apa yg dilihat adalah sesuatu realiti yang mungkin 'banyak' berlaku..atau pun 'biasa' berlaku...Mungkin juga secuit kesedaran yg ada pd saya ini disebabkan dengan my life yg sentiasa perlu "tepat" masa dlm menguruskan my precious..agaknya, munkin ada yg berkata..-> "kalau saya punyai anak yg normal, saya juga seperti mereka?....."..wallahualam....Maha Besar Allah yang memberikan saya ujian dan sekaligus nikmat tuk kesedaran ini...aminnn....

Kes 1
Mereka punyai anak2 yang comel..pintar...dan semestinya normal. Namun, didik dengan herdikan dan rungutan meletihkan melayan karenah mereka...dianggap sangat komplicated....saya selaku ibu kepada seorg anak kecil yang istimewa sebegini, cukup terkilan, hanya mampu menelan air liur shj pabila melihat telatah mereka ibu bapa yg sebegini....anak lasak dianggap degil x mendengar kata....anak lapar dibuat tatau sahja?...Ohh kejam sgt bunyinya kan?...sedangkan anak2 dlm peringkat yg sedang membesar, perlukan nutrisi dan makanan yg secukupnya sebagai tenaga tambahan kepada mereka...namun, ada ibu bapa yg endah tak endah dgn waktu makan anak2?..Bukannya anak2 itu perlu disuap mengikut masa tepat seperti anakku itu?...wajarkah?....Sgt simpati saya kepada anak2 yg mengharapkan simpati drpd org lain hanya semata2 tuk makan?...."ibunya mana?" tanya saya..., jwb mereka "ibu tido, tgk tv"....ohh!...wajarkah sedangkan tikaitu anak2 lapar meminta utk makan?.....bukan alasan "tak mampu" yg kita nk dengar...tapi sekurang2nya...sediakan makanan walaupun seringaks mana tuk mereka....Apa nak kata ya?..jangankan kata nak sediakan makanan pd anak, bila utk suapan makan ke mulut sendiri pun bagai mengharap org lain yg hulurkan..Apakah benar tidak mampu?..tepuk dada tanyalah selera.....

Kes 2
Penyakit "M" mmg sgt kritikal. Ada masanya saya turut juga dijangkiti virus itu...namun cepat2 kena sedar diri semula sbb sentiasa beringat that penyakit kalau dibiarkan mmg sangat bahaya. Bukanlah saya nak merungut, tapi sekadar ingin menilai..dimana letaknya kesedaran dan kesyukuran di hati dan dalam diri2 mereka2 yang tidak diduga seperti saya untuk bangkit memajukan diri. Bila diperhatikan ada berlakunya kes seperti ini, saya mmg bersyukur sgt2 dengan ujian dan nikmat yg saya perolehi ini. Sekurang2nya...ujian yg kami hadapi ini sebenarnya pakej 2 dalam 1...ujian + nikmat kehidupan....so again repeated " Don't be SAD"...

Apa yang penting bagi saya, anggap semua yang ada disekeliling adalah sgt beharga..keluarga, kwn2, kerjaya + harta adalah sesuatu yg perlu dijaga dengan penuh perasaan..sekiranya ada sedikit tempelan yang negatif, cepat2lah kita berubah untuk ke arah yg baik2 shj....jangan mengharapkan apa balasan yg kita dapat, tapi lakukanlah apa shj dengan seikhlas nya..insyallah, segala yg baik2 itu akan dibalas baik jua...

menayangkan gigi rongaknya...hehehe

Untuk Our Precious..selagi ada hayat ibu...ayah, kami akan tunaikan tanggungjawab dengan sebaiknya padamu..hanya Tuhan shaja yang tahu betapa susah dan senangnya hati kami memilikimu.....

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails