Tuesday, January 26, 2010

Salam 1Malaysia....

Tgh duk hangat dengan laungan 1Malaysia skrg ni....nk share juga kisah 1Malaysia yg berlaku depan mata sendiri ni...
Kisah satu...
Bilik di hotel bajet (cina owner) telah dibook tapi last minit dicancel hanya krn kami lambat tiba oleh tokey amoi tu. Walaupun telah "merayu" dgn memberitahu keadaan kami yg datang dr jauh dan membawa my Inas untuk berubat kesana, tetap juga dgn sombongnya ditolak mentah2. My personal view, sungguh "tamak" amoi ni....x sabar tuk menanti kami yg sememnagnya akan sampai lewat hampir 12am disana..:(. Langsung tiada sifat bertimbang rasa tuk membantu atau pun cuba memahami situasi kami...sgt kecewa....sgt kechewa.....ohh, sangat kecewa..
Inikah semangat 1Malaysia kita?
Kisah dua...
Seorang pengawal keselamatan (melayu kita) di bank Maybank meninggikan suara kepada seorang pelanggan bank (cina) yang terkial2 tuk memasukkan cek menggunakan cek deposit machine (mungkin kali pertama). Sepatutnya, cuba membantu dengan sebaiknya....bukannya sambil marah2 dan manjatuhkan air mukanya didepan ramai pelanggan lain yg turut membantu....(rs cam nak "se*ak" jer pengawal tu....huhuhu)
sungguh saya malu rasanya dikatakan rakyat 1Malaysia...:(
Kisah tiga...
My Inas dibawah jagaan seorang kakak india di INTAZ. Alhamdulillah, walaupun bukan kaum melayu sendiri..tetapi keikhlasannya membantu memberi perhatian kepada my precious merupakan sebuah rahmat kepada saya. Kakak2 yg lain disitu (melayu) seakan buat (bukan semua) endah tak endah shj kepada my Inas spt cth:..kalau saya tiba sambil mendukung inas dan begnya, kdg2 kak Malika tiada (belum sampai atau ada keja lain)..tidaklah biasanya disambut di depan pintu itu...:(.
Dan saya, tidaklah lokek langsung untuk memberi "apa2" brg sekalipun padanya....bulan posa thn lepas, selainkami mensedekahkan sedikit brg2 keperluan kepada golongan yg kurang berkemampuan, saya juga ada hulurkan kepada beliau dan keluarga. Saya telah merujuk kpd yg berkenaan tentang niat saya, difahamkan..tidaklah saya mendapat pahala bersedekah (krn hanya tuk yg beragama islam shj) sekiranya saya memberikan kepada keluarga kak malika..tetapi niat membantu saya sbg seseorang kpd seseorang yg lain....harus juga dituntut...insyallah.....
dan...yg seterusnya, saya akan tetap perhatikan situasi 1Malaysia ini...nnt saya kongsikan lagi..to be continue....

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails