Friday, May 17, 2013

Jiwa kacau: Kolestrol jahat itu.....huhh!

Semalam, saya follow En Hb tuk membuat ujian darah bagi keperluan temujanji doktor di HTAA ptg ni. Bisanya, saya amik juga peluang ni untuk hulurkan jugak lengan bagi dibuat juga beberapa ujian darah. Last sekali ialah pada akhir Sep 2012 thn lepas. Tika tu, kandungan gula dan paras kolestral adalah melebihi dari pagar yang sepatut......(-_-)

Usai dah amik darah, sangat berdebar ok tuk menunggu hasil ujian itu. Jam 3pm, En Hb sms me...

Cholestrol 7.41 (00 - 5.2)

LDL Cholestrol 5.72 (00 - 4.1)
FBS Glucose 69 (4.1 - 5.9)


Memang tak happy lah kan....(-_-). Balik rumah terus geledah carik smula result blood test yang last 2 time. Jumpa..dan mmg ternyata paras kolestrol tu mmg makin lama makin naik...dalam tempoh 1 thn 2 bln....dari 6.3 - 6.7 - 7.4...gulppp!.....Betul2 buat saya tak tido malam tadi...

Risau sangat bila duk google...mcm2 info dpt...especially bila bab citer ada kaitan ngan penyakit jantung tu mana lah tak risau tahap gaban kan...sbbnya dalam keluarga mmg ada keturunan sakit jantung ni....Tokki dan Mama saya pesakit jantung.....Mmg minta dijauhkan sangat.......takut sangattt!..

So, hari ni mulalah crk info dengan googling sana sini lagi. Bertanya kpd kwn2 yg penah alami tngi kolestrol ini dan berjaya turunkan semula. Akhirnya, yang terbaik adalah perlu mengamalkan pemakanan dengan Oat...Honestly speaking, tekak saya mmg tak berapa nak beri laluan tuk telan Oat.....adoiiii!

Hasilnya, selepas terpaksa rela mengalah....saya tergesa2 jugak mencari Quaker Oat ini. Doakan saya agar (target dalam masa 3 bulan) konsisten dapat mengambil Oat sbagai pemakanan utama demi menurunkan paras kolestrol saya untuk kesiahatan yang lebih baik. Insyallah....

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails