Wednesday, November 10, 2010

Minggu mengawal emosi

Date : 10 Nov 2010
18wks 3 day
Your baby is growing fast and now measures around 18cm. The rhythm of their day is getting established, and they’re developing a sleeping habit. It may also be possible to start feeling your baby move. A set of unique fingerprints are starting to form on their little fingers and toes. If your baby is a boy, his genitals will become much more distinct and easier to see on a scan.
Make sure you rest frequently, take care not to get up too quickly and keep your blood sugar stable, as when this crashes, it can lead to wooziness. Try to stick to slow-release nutrients – such as those found in oats or fruit and vegetables, rather than a simple sugar hit...Danone.com
Masa jengah masuk ke minggu 18 ni, saya diam2 mcm emosional ajer. Psl keja alhamdulillah x de sbb dh kira beban keja berkurangan. Tapi psl keja umah....mmg ada terlintas rasa emo itu..Kesian pd En HB.... biasanya kat dialah emosi saya yg tah apa2 tercurah.... Baru2 ni, masa cuti PH Deepevali saya agak sikit tensen bila terperap 3 hari dirumah sambil sepenuhnya masa melayan my Inas...:(. Patutnya, saya x perlulah rasa mcm tu kan sbbnya dpt spend time sepenuhnya dengan my Inas menguruskan keperluan dia..tapi mungkin sbb kena terperap kat umah kut..tu yg buat saya mcm rs rimas dan x seronok.....Jadinya, boleh pulak konon terkecil hati ngan En HB yg langsung x tolong uruskan my Inas especially tuk suapkan sikecil ini makan....asal sbbnya saya rasa mcm sengal2 sakit pinggang.....ermmm, dan En HB pulak kan ke kerja malam...so dia pun x cukup rehat kan...?..naper la saya mcm emo2 lak.....ermmmmm! Tapi saya tak pernah putus doa agar "dipermudahkan semua urusan terutamanya ketika menguruskan si dia.." mmg byk byk byk byk kali sg saya sentiasa berdoa untuk itu dan juga "agar saya dan baby dilindungi dengan kesihatan yg sebaiknya..."..aminnnn...

Mungkin juga sbb masuk minggu 18 ni perut dh mula nampak maju kedepan. Rimas juga dengan baju2 yg dh sendat dan juga seluar2 yg mmg dah x boleh nk muat. Dan tradisi ulang alik ke tandas utk membuang air juga mcm merimaskan especially bila malam...pulak tu dh msk musim tengkujuh ni...lagilah asik2 ulang alik ke toiletnya...

Simptom "sore breast" juga saya alami. Disamping kena bertahan dengan rasa sakit kat situ, saya juga kena sentiasa pastikan cukup air dlm badan ni...tamau ada lagi ualngan simptom sembelit atau buasir yg berlaku lagi. tak selesa..pedih abis rasanya :(. Utk tu, pastikan stok buah sentiasa ada dlm peti....especially buah pear yg bg saya bagus sbb kandungan air dlm buah tu byk kut....
This should be an exciting week for you. You’ve probably already found that every new twinge and symptom brings with it a reminder you are really going to have a baby. But of all the pregnancy signs, there is none more convincing than when you become aware of your baby moving. This is commonly around the 18th week for first time mothers and a little earlier for those who’ve had a baby before.Remember though, every baby will develop their own pattern or movements and every mother will have her own unique experience of her baby’s movements. It is very common to be unsure in the early days of feeling movements and you may question if it is all in your imagination. Try to be patient as you wait and see. You will soon be left in no doubt that what you are feeling is your baby...Huggies.com
Walau apa pun emo saya...saya sedar bahawa saya patut ucapkan "Terima kasih abang.." untuk En HB yg mmg byk byk byk byk sgt dah membantu saya...meringankan keja2 saya....melayan emosi saya....walaupun dia tidak tunjukkan scr tersurat atau terang2an yg apa dibuatnya adalah kerana dia mmg sayangkan kami..tapi saya mmg sedar dan tahu dan dapat rasakan bahawa tak de sapa yg boleh gantikan empat dia untuk membantu saya dan melayan saya seperti apa yang dia lakukan....."Terima kasih abang...we luve u so muchh!...muahhh"...

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails