Wednesday, November 3, 2010

Menuntut hak yang bukan hak....

" Kenapa saya dapat C?", tanya sorang pelajar (saya namakan sebagai R shj) " Tanya saya?", saya jawab
" Teruk sangat, kan seme keja saya hantar?"

............ saya pandang matanya.............

" U deserve to get C, so....?"
" Kuiz pun saya buat seme....., kelas pun saya datang ", msh bertanya dengan mimik muka yg agak stress
" Yess....keja htr tp x buat betul2...sekadar sbb nk kena htr kan? , kuiz buat tapi mcm x jawab apa pun so ada markah ke?, kelas datang tapi tak fokus...duk psg MP3 player kat telinga...bersembang sok sek sok sek...., Test mmg amik tapi gaya mcm x blaja langsung sbb teruk sgt markahnya....So, layak ke dapat ged yg lebih bagus dari yang dapat sekarang? ", puas saya menjawab persoalan dia tadi...

..............dia senyap + masam mukanya...................

" At least bagilah B, kan saya buat seme keja ", msh lagi menuntut hak yang bukan haknya...
** dalam hati - "masih x phm2 lagi rupanya",
" owhhh!..awak ingat buat seme keja, saya mesti nilai seme keja yg awak buat betul?....tugas saya buat penilaian hasil...kalau betul ikut order mmg boleh dapat markah penuh, tapi kalo buat cincai....layak ke dapat markah tinggi?....kalo setakat pelajar htr dan dpt markah penuh, so maknanya saya x buat keja saya...saya pun perlu jujur dengan kerja saya....."...berhenti jap tarik nafas.......huhuhuhuhu

....sambung semula.....

" dari awal lg saya dh pesan....sila patuhi arahan, subjek yg tiada final exam ni jgn dipandang remeh, assignment confirm banyak dan perlu fokus serta berikan komitmen yg terbaik.....harus boleh dapat gred yang baik...tapi kalau pandang remeh, inilah padahnya...!"

....sambung lagi....

" saya dh byk kali bagi peluang kan?..dah banyak kali sentiasa duk peringatkan pada semua kan?....tapi msh ada x gunakan peluang dengan sewajarnya.......kecewa tak bunyinya?..:("

........dia senyap dgn muka yang ketat.......dan kelihatan seperti merengus!....saya buat hati kering ajer....

" okey...saya berikan penilaian terhadap apa yang awak berikan selama ini, tiada langsung istilah pilih2 kasih...seme pelajar diberikan hak yg sama rata....so, awak patut berpuas hati dengan apa yg awak dapat ", saya mengakhiri hujah saya disini. Noktah!

.......dia berlalu dengan mukanya yang masih ketat!....

Mmg tak patutlah kan nak menuntuk hak yang sememangnya bukan hak u yang sebenarnya....U r really killing me softly!...mmg membuatkan saya tension dan sengal juga, huhuhuh!...berada di situasi sebegini benar2 membuatkan saya perlu bertegas dengan prinsip. Kalau tidak mmg boleh goyah dan sentiasa dihantui rasa serba salah. Kenapa perlu serba salah kan kalau kita dah betul2 buat keja dengan sebaiknya......bila ada persoalan timbul sebegini, kita seharusnya tegas dengan pendirian......semoga hasil kerja saya diberkati dan dirahmati olehNya...aminnnn!

Note: saya tak garang cuma tegas ok!

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails