Friday, September 28, 2012

Result blood test - SURPRISE!

Last week, follow En HB nak amik darah buat rutin blood test dia. Biasanya saya akan menyibuk juga nak check darah jugak, sbb mmg ada kenal Abg Syed yang keja lab tu...so dah ada kemudahan why not kan hulur jugak lengan tuk dicucuk amik darah...(padahal sangat ngeri ok!...huhu)

So dah ada resultnya....mmg kali ni agak surprise sangat....Sampai saya susah hati dibuatnya :(, pulak tu En HB mcm seirius ajer discuss menda ni ngan saya...(haihh, En HBku ni mmg pesakit Diabetis yer.....)
~ FBS Glucose 7.1
~ Cholesterol 6++ (dah lepas tahap normal)
~ Indirect bilirubin (pun lepas tahap normal)
Hasil dari result ini, saya pun duk google sana sini....banyak jugak info yg saya jumpa. Antaranya :

Glusoce dalam badan juga boleh naik kalau....
- tengah stress dan susah hati...ohh, baru saya tahu ni...So, lately ni mmg saya stress ngan keja sangat2....:(
- sehari sebelum duk pulun makanan manis, a'ah yer..a day before saya ada pulun makan durian
- keturunan, yes betul saya mempunyai keturunan ada diabetis...
- pengambilan makan karbohidrat yang lebih2.....mungkin ya juga kekadang saya out of control...(-_-)

Sebab terkejut dan x puas hati punya hal, esoknya saya ke klnik biasa pulak mintak doktor cucuk hujung jari untuk test lagi sekali......haaaa see resultnya 6.6 jer (-_-), buleh lah kiranya senyum sikit kan walaupun faham yang test cucu hujung jari x berapa nak accurate compare than amik darah kut lengan n htr ke lab.....

Dan mintak advice psl kolestrol pulak, dia bagitau as a women lebih sikit dr normal tu it's OK...sbb kita pompuan ni ada satu hormon yang org lelaki x de yang boleh cover taha kolestrol berlebih tu...tapi tetap x bagus kan bila dah lebih paras normal?..ye tak?.....So, gogle lah jugak pasal kolestrol ni, cr petua cam ner nak kawal suh turun secara semulajadi.....antaranya minum susu Nestle Omega tu...ermmmm!

Indirect bilirubin tuh...dah google jugak tapi x berapa nak ph lah. Bila tanya doktor, dia bagitau mungkin lately ni sebab saya suka mengunyah food like kerepek2 tuh....ahh yes, saya mmg kerepek lover...huhu!

Risau sangat bila result blood test tak cantik nih...:(.....

Saya sayang suami dan anak-anak comel saya, so saya mesti jaga kesihatan!!!...TITIK!

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails