Thursday, May 3, 2012

Sambal tempoyak


Penah makan?....Korang suka?....Selain daripada budu dan sambal belacan, tempoyak juga menjadi salah satu pembuka selera ketika menjamu hidangan terutamanya bersama dengan kombinasi nasi putih bersama lauk pauk yang lain....

Dirumah, sambal tempoyak ni antara stok yang mesti sentiasa ada dalam peti. Bila tiba musim durian, biasanya mudah lah nak dapat jualan tempoyak ni kat pasar2 tani atau pasar malam dan harganya boleh tahan  jugalah (-_-_. Dan biasanya juga, my mom yang akan bikin sendirii tempoyak hasil daripada isi2 durian yang x berapa freshh tu....Saya sendiri penah terbeli (sbb dah terlanjur oder) dengan ex ofismate yang kononnya kat kg dia mmg byk dusun durian dengan harga total RM80 semuanya....(x ingat dah berapa bekas tapi lebih kurang 3 kilos kut)....mahal pulak rasanya...(-_-)

Yang menyebabkan stok tempoyak ni kena sentiasa ada di rumah saya ialah sbbnya mudah kalo tetiba ajer tekak terasa nak makan Gulai Ikan Patin Masak Tempoyak tu kan....dan juga sebagai bahan penyedap dalam budu jugakkk...hehehehe, mmg boleh bertambah2 nasinya....huhuu haruu!

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen disini...

Related Posts with Thumbnails